Bergens Tidende, 29.05.2008
Sanger av Grieg, Backer-Grøndahl m.fl.
Solveig Kringlebotn, sopran
Gunilla Süssmann, klaver
Grieghallen
Solveig Kringlebotn på Festspillene med eiendommelig program
Det varte en god stund før det kom temperatur og energi i
Grieghallen i går. Ja, faktisk måtte vi helt frem til første avdeling etter
pausen før Solveig Kringlebotn endelig demonstrerte hele sin vokale styrke, og
da i de fire eiendommelige, ekspressive sangene som utgjør Schönbergs opus 2.
Programmet før pausen var tydeligvis satt sammen med henblikk på Festspillenes
slogan, men det kom dessverre ikke særlig mange elektriske impulser fra det
nordiske batteriet denne kvelden – litt Ture Rangström, et stk Carl Nielsen, et
stk Sibelius, alt fra den spakere delen av de tre komponistenes store
sangskatt. Både her og i den etterfølgende norske avdelingen med sanger av
Kjerulf, Backer-Grøndahl og Grieg kunne man glede seg over Kringlebotns
musikalitet og fraseringskunst og hennes evne til å gå ned i det intime
formatet uten å presse den store, flotte sopranstemmen. Bare synd at hun hadde
innrettet programmet slik at det var minimalt å bruke talentet på.
Men så, i Schönberg-sangene da, her skjedde det virkelig
noe. Plutselig merket man hva det kan bli til når Kringlebotn får et
utfordrende, krevende materiale å arbeide med. Fire sanger, sterkt,
profesjonelt avlevert – og så var det slutt. Etter Schönberg fulgte to
hjelpeløse popsanger av Ola Gjeilo til høystemte tekster av Thoreau og Whitman, så en musikalsk
spøk av Charles Ives, og så enda en spøk av musicalkomponisten Victor Herbert.
Siste nummer på det ordnære programmet var Gershwins My Man’s Gone Now fra
Porgy og Bess. Et lyspunkt.
Gunilla Süssmann satt nøktern og cool ved flygelet og gjorde
det nødvendige kvelden igjennom. Men vi skulle gjerne ha hørt henne som
liedakkompagnatør i en mer interessant sammenheng.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar