Bergens Tidende, 07.05.2008
Fartein Valen
The Orchestral Music, Volume 1
Elise Båtnes, Fiolin
Stavanger Symfoniorkester dirigert av Christian Eggen
BIS
Sterk, selvstendig modernistisk musikk med internasjonal orientering, renset for nasjonale referanser
Bråket omkring Fartein Valens musikk startet tidlig. Tonene
hans driver omkring uten mål og med, opp og ned som «maneter i grumset vand»,
det hele virker «pinlig, flaut, latterlig», skrev en konservativ kritiker i
1923. Senere ble Valen skyteskive for sterke nasjonalistiske krefter. Og selv
om han med tiden vant stor anerkjennelse internasjonalt, fikk han aldri en
sentral plassering i norsk musikkliv. I utlandet omtales han ofte som den
viktigste norske komponisten i det 20. århundre; i Norge anses han fremdeles
som et anliggende for spesielt interesserte.
Nå har det svenske plateselskapet BIS tatt et prisverdig
initiativ og er begynt å utgi orkestermusikken hans. Den første platen i serien
starter med tre kortere verk fra tidlig på 1930-tallet og slutter med hans
Symfoni No.1, Op.30, fra 1939 og fiolinkonserten, Op.37, fra 1940. Når man
lytter til disse verkene, er det ikke vanskelig å forstå de gamle konfliktene:
Dette er sterk, selvstendig modernistisk musikk med internasjonal orientering,
renset for nasjonale referanser. På den andre siden er det vanskelig å skjønne
hvorfor det fremdeles er god latin i hjemlige kretser å beskrive Valens musikk
som trang, asketisk, blodfattig, nerdet, fortenkt osv.
Anekdoten forteller at Valen begynte arbeidet med sin første
symfoni etter å ha hørt Bruckners første i radioen. Det virker troverdig. For
vel er for eksempel symfonien og fiolinkonserten stort anlagte, polyfone verk
skrevet etter alle den kontrapunktiske kunstens regler, men når de fremføres av
Stavanger symfoniorkester og Christian Eggen hører man også at dette er
personlig formet musikk i forlengelse av den senromantiske tradisjonen med
flott, ekspressiv orkesterklang og store dynamiske bevegelser gjennom satsene.
Christian Eggen har drevet kildekritiske studier og revidert
en del av partiturene. Men det er nok ikke bare av den grunnen at musikken
høres så frisk og ny ut. Stavanger symfoniorkester har en stor del av æren.
Pluss ikke minst Elise Båtnes som med sin glassklare, høyspente tolkning
demonstrerer at Fartein Valens fiolinkonsert tåler å sammenliknes med Alban
Bergs og Arnold Schönbergs bidrag til genren.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar