Bergens Tidende, 14.05.2008
Audivi Vocem
Thomas Tallis, Christopher Tye, John Sheppard
The Hilliard Ensemble
ECM New Series
The Hilliard Ensemble på hjemmebane med anglikansk kirkemusikk fra 1500-tallet.
Det begynner å bli en stund siden de fire herrene i The
Hilliard Ensemble sto og koret kultivert bak Jan Garbarek på «Officium» og
«Mnemosyne». Siden har de vært involvert i andre crossover-prosjekt, men av og
til har de også utgitt plater i eget navn, plater der de synger det repertoaret
de er best til: flerstemmig vokalmusikk fra middelalder, renessanse og barokk.
For fem år siden kom de med et utvalg av Bachs protestantiske motetter. Nå er
de tilbake, denne gangen på hjemmebane med anglikansk kirkemusikk fra
1500-tallet.
Platen Audivi Vocem presenterer korverk av tre sentrale navn
i engelsk musikkhistorie – Thomas Tallis, Christopher Tye og John Sheppard. De
var nesten jevnaldrende og alle fikk sin musikalske utdannelse på 1530-tallet –
den turbulente perioden da Henrik d. 8 brøt med paven i Rom og opprettet sin
egen statskirke. Hele det tradisjonelle liturgiske stillaset ble demontert;
gudstjenesten ble forenklet; og kirkemusikken måtte tilpasse seg nye, mer jevne
rammer.
På platen konsentrerer Hilliard-ensemblet – for tilfellet
utvidet med bassen Robert Macdonald – seg om årene i midten av århundret. De
har valgt en rekke verk der man hører de første konsekvensene av den musikalske
omleggingen, men der det fremdeles også er tydelige forbindelser bakover til
den eldre tradisjonen.
I den nye, anglikanske gudstjenesten dyrket man det enkle og
beskjedne. Musikken er derimot fargesprakende og, først og fremst, helt
overveldende kompleks, et flettverk av stemmer som beveger seg mot og fra
hverandre og skaper en gåtefull klangrikdom. Hilliard-ensemblet mobiliserer
hele sin fabelaktige teknikk og sangkultur og får alle de forgrenede stemmene
til å føye seg bruddløst sammen slik at man ofte glemmer at det faktisk ikke er
instrumenter, men menneskestemmer som fremfører disse overjordiske
komposisjonene.
Når dette er sagt, bør det tilføyes at cd-formatet egentlig
passer veldig dårlig til slik musikk. De enkelte verkene ble i sin tid skrevet
som korte, glansfulle innslag i et religiøst ritual. Det var selvsagt aldri
meningen at de skulle stå alene, langt mindre at de skulle fremføres i en jevn
strøm etter hverandre. Hilliard-ensemblet har konstruert platen slik at det
blir en viss avveksling gjennom programmet. Men hvis man skal yte musikken
rettferdighet, skal man nok ikke ta platen i ett jafs, men høre verkene
enkeltvis. Med lange pauser imellom.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar