Bergens Tidende, 22.05.2008
Kaija Saariaho: «L’amour de loin»
Libretto: Amin Maalouf
Regi, scenografi: Elmgreen & Dragset
Jaakko Kortekangas, Pia Freund og Helene Gjerris
Kor Vest
Baldur Brönnimann: Dirigent
Bergen Filharmoniske Orkester
Festspillene og Den Nye Opera
Grieghallen
Festspillene starter med Kaija Saariahos opera «L’amour de loin» i overrumplende oppsetting
For en spennende start på Festpillene! På den aller første
kvelden spiller Boye-Hansen ut et av sine sterkeste kort: Kaija Saariahos opera
«L’amour de loin» fra 2000 i en overrumplende oppsetting designet spesielt til
anledningen.
Det handler om høvisk kjærlighet på 1100-tallet, om
trubaduren Jaufré fra Aquitaine som drømmer om den ideelle kvinnen. En dag forteller
en pilegrim ham at Clémence i Tripoli har alle de kvalitetene han søker. Og da
den samme pilegrimen reiser tilbake og forteller Clémence om Jaufré, oppstår
det kjærlighet på avstand. Til sist reiser Jaufré ut til den fjerne elskede,
men han blir syk underveis og dør nettopp som de møtes. Den ideelle, kyske
kjærligheten klarer ikke overgangen til virkelighetens verden.
Historien er vakkert fortalt i melankolske monologer og
dialoger skrevet av Amin Maalouf. Og Kaija Saariaho har vevet et skimrende,
suggestivt musikalsk teppe med spor av Debussy, gamle trubadursanger og
arabiske skalaer, mikset med moderne elektronikk. Det klinger flott. Men
likevel. Kan det bli opera av en så enkel historie? Jo visst. Og sikkert flere
forskjellige slags
Radarparet Elmgreen & Dragsets versjon er i
utgangspunktet en konsertfremføring. De tre sangerne agerer ikke, de står i den
ene siden av scenen og synger – samtidig med at fortellingens personer og
miljøer vises i stiliserte animasjonsbilder på et lerret bak dem. Stilen er
tegneserieaktig med spor av Corto Maltese; fargene er som fra en ipod-reklame.
Det hele er på grensen til det banale, men like fullt et interessant grep. For
når Elmgreen & Dragset fritar sangerne fra å skulle «spille» den statiske
handlingen i scenerommet, kan det åpnes et annet, imaginært, rom på lerretet
hvorfra det kan legges friere innspill inn over historien.
Animasjonsbildene fabulerer poetisk over middelaldermiljøet.
Men fungerer også som aktualiserende kommentarer. Elmgreen & Dragset klarer
– uten pedagogiske pekefingrer – å antyde både paralleller og forskjeller
mellom den middelalderlige kjærlighet på avstand og den moderne, mer kontante
fjernkontakt mellom ungdommer via email og chat.
De tre sangerne – barytonen Jaakko Kortekangas (Jaufré),
sopranen Pia Freund (Clémence) og mezzosopranen Helene Gjerris (Pilgrimen) –
gjør en kjempeinnsats med Saariahos krevende materiale. Kor Vest klinger fint
bak teppet, og i orkestergraven dirigerer Baldur Brönnimann et velspillende
Bergen Filharmoniske Orkester. Da kan vi visst ikke ønske oss mer.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar