Bergens Tidende, 21.05.2008
History, Mystery
Bill Frisells oktett
Nonesuch
Bill Frisell på reise gjennom sitt musikalske Heartland
Vi er det amerikanske Heartland. Det handler om røtter,
erindringer og om historiens mysterier. De svart-hvite fotografiene på coveret
og i boksen er tatt på 1930-tallet for Farm Security Administration, det
føderale hjelpeprogram for kriserammede bønder og landarbeidere. Men stopp! Før
«Vredens druer«» begynner å rulle på den indre kinoen med melankolsk country
& western på lydbåndet, må man huske at dobbelt-cd’ens opphavsmann, Bill
Frisell, ikke bare kan spille klagende gitar så godt som Ry Cooder, han har
også skrevet humoristisk, kantet musikk til gamle stumfilmfarser, og som helhet
har hans musikk alltid noe av Buster Keatons skeive uforutsigbarhet. Alene
sammensettingen av musikere på «History, Mystery» burde tilsi at her kan det
skje litt av hvert. Å få el-gitar, bass og trommer til å henge sammen med
kornett og tenorsax pluss en stryketrio kan under alle omstendigheter ikke være
noen helt enkel sak.
Det er 30 numre på platene, de fleste opptatt live. Noen er
ultrakorte vignetter, andre mer romslige. Og hver gang man tror at musikken er
falt til ro i en kjent genre eller stil, tar den en uventet dreining. Her er
country & western og roots, men også soul og rock og jazz og string swing.
Og vanligvis innenfor ett og samme nummer. Frisell har selv skrevet det meste
av musikken, med spesiell forkjærlighet for seige tempi der musikerne får
mulighet til å vise seg frem og sparke fra – som for eksempel stryketrioen gjør
det kollektivt i Struggle, eller som han selv gjør det i Struggle Part 2 der
han plutselig forvandler seg til vill rockegitarist. De to blåserne hører man
mest som ensemblemusikere, men tenorsaxofonisten Greg Tardy trer helt frem på
scenen og leverer en blomstrende og fresende solo i en drevende langsom versjon
av Sam Cookes soulklassiker «A Change Is Gonna Come». Og Tardy spiller også en
viktig rolle i Subconscious-Lee, Lee Konitz’ gamle signaturmelodi som her blir
avviklet som kollektiv free jazz-improvisasjon. Alt i alt: Musikk som aldri
blir kjedelig. To plater med stoff til mange gjennomlyttinger.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar