Bergens Tidende, 26.05.2008
Verker av Beethoven, Chopin, Debussy og Brahms.
Truls Mørk, cello
Kathryn Stott, klaver
Håkonshallen
Når Truls Mørk er med, går celloen av med seieren
Det var cellolitteraturens kjernerepertoar vi ble presentert
for da Truls Mørk, og Kathryn Stott gjestet Festspillene og Håkonshallen i går
kveld. Fire cellosonater signert Beethoven, Chopin, Brahms og Debussy. Og fire
verk der det musikalske styrkeforholdet mellom cello og klaver konstant er til
forhandling og debatt. I betraktning av at de tre første av komponistene var
sin tids største klavervirtuoser, og at Debussy hadde klaver som sitt
hovedinstrument, skulle man kanskje tro at saken var avgjort på forhånd til
klaverets fordel. Men faktisk løser de fire komponistene problemene på mange
forskjellige måter. Og når Truls Mørk er med, er det uansett alltid celloen som
går av med seieren.
Som for eksempel i Beethoven første cellosonate nr. 1 som
egentlig er et virtuoso-nummer for klaver med spinkelt celloakkompagnement, men
der det av og til var som om Mørk gjorde de enkle, trauste basslinjene litt for
mye ære med sin store, syngende tone. Eller i Chopin cellosonate der han løftet
Largoens enkle barnesang frem. Men etter pausen, i Debussy raffinerte
cellosonate var instrumentene helt i balanse, med Mørk og Stott som likeverdige
partnere i ertende, ironisk dialog, full av friske innfall.
At de hadde brutt kronologien og satt Brahms sist på
programmet med den andre cellosonaten, forstår man godt. For hva skulle de ha
spilt etter dette storslåtte verket? Som Mørk hevet til ekstatiske høyder med
sin store deklamerende tone, og der Stott ga ham sterkt, muskuløst og
jevnbyrdig motspill.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar