Puccini: La Bohème
Rolando Villazón, Anna Netrebko,
Nicole Cabell,
Dirigent: Bertrand de Billy
Symphonieorchester des Bayerischen Rundfunks
Deutsche Grammophon
Rolando Villazón og Anna Netrebko på banen igjen, nå med flott innspilling av La Bohème
Hvis bare Callas hadde vært født litt senere … da kunne hun
ha sunget Mimì til Pavarottis Rodolfo. Og da skulle du hørt en Bohème, vennen
min!
Vi operaelskere er som fotballfans. Vi fantaserer alltid om
drømmelaget. Og plateselskapene kjenner drømmene våre. Når det av og til
oppstår en ny konstellasjon av en stor tenor og en stor sopran på
operahimmelen, blir den pushet for alt den er verdt. For tiden gjelder det
Rolando Villazón og Anna Netrebko. De ga ut en glimrende La Traviata i 2005. Nå
er de på banen igjen. Denne gangen med La Bohème i et live-opptak fra München
siste år.
Man blir lett lei av alt det slitsomme marketingsmaset fra
Deutsche Grammophon. Men likevel: Her er vi faktisk ganske tett på å ha et
moderne drømmelag. Og ikke nok med det: Som helhet er dette en flott
innspilling. Det er liv og elektrisitet i Bayerische Rundfunks orkester under
ledelse av Bertrand de Billy, og det er et godt ensemble på scenen, med blant
annet Nicole Cabell som en mer kompleks Musetta enn vi er vant til. Og selv om
dette er et live-opptak, har lydteknikerne likevel klart å få skapt et klart
lydbilde i de store ensemblepartiene.
Men først og fremst er dette Villazóns plate. Hans store,
varme stemme kaster glans over bohemegruppen i de første scenene; den blomstrer
opp og blir full av overmot i «Che gelida manina» og ungdommelig forelskelse i
«O soave fanciulla»; og den dekker hele følelsesregisteret fra inderlig ømhet til
dyp sorg i de avsluttende scenene.
Det er selvsagt ironisk at partiet som Mimì, den stakkars,
tuberkuløse syersken, er skrevet for en kraftig sopranstemme med solid trøkk i
høyden. Netrebko har all den lungekapasiteten som kreves, ingen tvil om det, men
hun klarer underveis å dempe sin blendende stemme ned og synger partiet med
både blygsel og sårbarhet slik at man for eksempel nesten ikke merker de store
kraftanstrengelsene i avskjedsarien «D’onde lieta usci» i tredje akt. Og man må
ha et hjerte av stein hvis man kan sitte gjennom hennes dødsscene i fjerde akt
uten å få fuktige øyne og klump i halsen.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar