Verk av Beethoven, Nielsen, Chopin og Brahms
Christian Eggen, klaver
Atle Sponberg, fiolin
Nora Taksdal, bratsj
Henrik Brendstrup, cello
Logen
Blandet konsert med årets festspillmusiker som pianist og kammermusiker
Når Christian Eggen spiller klaver, forstår man hvorfor han
er en bra dirigent. Hvor han enn befinner seg i det musikalske forløpet, slår
han ned på det som er mest vesentlig eller mest karakteristisk nettopp her og
nå – en brå overgang, kanskje, eller en dynamisk kontrast, en plutselig endring
i fargelegging, i linjespill. Han viser musikken frem, gjør strukturen tydelig,
hørbar.
Også pianister må ha formsans og analytisk røntgenblikk, det
er en nødvendig betingelse, men er det tilstrekkelig? Kreves det ikke noe mer
når man tar mål av seg for å spille klaver på høyeste nivå? Slike spørsmål
reiste seg uunngåelig under konserten i Logen på fredag. For uansett om Eggen
spilte Beethoven, Carl Nielsen eller Chopin, så ble det klingende resultatet
merkelig tørt, nesten kjølig – og merkelig ensartet. Man satt igjen med en
følelse av å ha hørt den musikalske tanken bak verket, ikke verket selv. Som å
ha sett en arkitekttegning hvor de bærende konstruksjonene er markert og hvor
man ser det elektriske opplegget og hvor rørledningene kommer til å gå, men
hvor den konkrete stoffligheten mangler, alle de fysiske, sanselige detaljene
som skal til for å gjøre et hus beboelig.
Beethovens seks bagateller Op. 126, Carl Nielsens Suite,
Chopins Fiss-dur Barcarolle Op. 60: Kveldens program var stort tenkt,
ambisiøst. Kanskje for ambisiøst, teknisk sett. I det minste ble det litt for
mange slagfeil, litt for mange nervøse redninger i siste liten og litt for mange
passasjer hvor man satt med en utrygg fornemmelse av å være på gyngende grunn.
Men så var det Brahms da. Den første klaverkvartetten Op. 25
og Eggen i selskap med gode kolleger, med Henrik Brendstrups store, blomstrende
cello, Atle Sponbergs lette, rytmisk bevegelige fiolin og Nora Taksdals solide
bratsj. Og plutselig en helt annen stemning i salen, en fornemmelse av
overskudd og risikovillig musikalsk kapital.
Egentlig er disse fire musikerne så voldsomt forskjellige i
temperament og musikalsk orientering at man skulle tro at de ville hatt
problemer med å finne frem til en felles plattform. Men kanskje var det nettopp
denne forskjelligheten som gjorde at det ble intensitet og elektrisitet i
samspillet. Noen glatt, tradisjonell Brahms-tolkning var det så visst ikke, men
et spennende innblikk i et kammermusikalsk verksted hvor muligheter prøves ut
og noe nytt og annerledes blir til.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar