Bergens
Tidende Morgen, 26.05.1999
Verk av György Kurtág
Christian Eggen, klaver
Leif Ove Andsnes, klaver
Terje Rypdal, gitar
BIT 20 Ensemble
Håkonshallen
Vellykket konsert med årets festspillmusiker. Overbevisende Leif Ove Andsnes på vei inn i samtidsmusikken.
Dette kan han altså også, Leif Ove Andsnes! Spille
samtidsmusikk, spille post-tonal musikk, spille «Játékok» – rumensk-ungarske
György Kurtágs korte, komprimerte komposisjoner.
Jovisst, naturligvis kan han det. Og når Andsnes først tar
fat på verk av denne typen, da er det ikke en forbigående grille, eller for å
gi en kjapp, pliktskyldig reverens til samtidsmusikken, da er det et
kunstnerisk prosjekt av samme tyngde som når han setter seg for å spille
Schumann eller Liszt. Han satser hele sitt tekniske mesterskap og hele sitt
musikalske talent på saken. Og gir oss en gjennomtenkt og gjennomkontrollert
tolkning som får disse lavmælte, musikalske haiku-diktene til å synge og gløde.
Han fyller dem med sorg, med melankoli, med ro og – si bare ordet – skjønnhet.
De fleste av Kurtágs stykker varer mindre enn et minutt. Når Andsnes spiller
dem, hører vi, åndeløst, at de bærer evigheten i seg.
Det var to pianister som delte scenen mellom seg den
mandagen i Håkonshallen. Men i selskap med Andsnes, en av tidens største på
sitt instrument, kom Christian Eggen nesten selvsagt til å stå noe i skyggen.
Uansett ble dette den mest vellykkede av de fire konsertene med årets
festspillmusiker.
Vi fikk høre ham som pianist i en type musikk som tydeligvis
passer veldig bra til hans musikalske temperament: alternerende med Andsnes i
«Játékok»-stykkene og i reflektert samspill med Andsnes i fire av Kurtágs
Bach-transkripsjoner. Men først og fremst fikk vi oppleve ham som fremragende
dirigent sammen med et velopplagt og velspillende BIT 20 ensemble i to større
verk av Kurtág: «Grabstein für Stephan» med Terje Rypdal på kort gjestevisitt,
og «... quasi una fantasia» med Andsnes som solist.
Vi har glemt å nevne én av multikunstneren Eggens mange
roller, kanskje den viktigste? I tillegg til alt annet er han også
«iverksetter» i ordets beste betydning, en person som får ting til å skje, en
musiker med hodet fullt av store planer og gale visjoner. Og med energi og
viljestyrke til å få en hel del realisert. Hvem andre kunne tenke ut og realisere et scenario hvor Terje Rypdal og Leif
Ove Andsnes står på samme scene og spiller Kurtág mens musikere fra BIT 20
ensemble og omegn er spredt ut over det mest av Håkonshallen? Bra at slike
mennesker finnes. Vi takker og bukker.
Og nå vet vi at Leif Ove Andsnes skylder oss og verden en
plate med samtidsmusikk. Når Pollini kan spille Boulez, kan Andsnes spille
Ligeti, da vel ...?
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar