Verk av Jon Øivind Ness, Cecilie Ore og Asbjørn Schaathun
Christian Eggen
Cikada
Music Factory
Peer Gynt-salen
Norsk samtidsmusikk og Cikada-ensemblet på besøk i Music Factory
Den begynte så rart, denne søndagskvelden på Music Factory.
Christian Eggen hadde invitert Cikada-ensemblet til Bergen for å spille
samtidsmusikk, men starten minnet mest av alt om et kulturprogram på NRK: Tre
alvorlige, svartkledde komponister omkring et bord i uforberedt og ustrukturert
samtale om musikk og samtid. Det var ikke småting som etterhvert kom på det
bordet. Fransk nomadefilosofi. Tidsopplevelsens mentalitetshistorie, kurze
Einleitung. Intertekstualitetens betydning for kunsten i vår tid. Og slikt.
Var det alvorlig ment? Eller bare en perfid parodi på Tore
Renberg og Leseforeningen? Vanskelig å si. Grusomt var det i alle fall. Selv
komponistene hadde det vondt. «Kan jeg gå nå?», spurte Jon Øivind Ness forpint.
Man forstod hva han følte.
Men så ble det da heldigvis musikk, spennende musikk. Først
«Interrupted Cycles» av samme Ness, et dramatisk verk for kammermusikalsk
besetning, etterfulgt av hans «Charm» for strykekvartett: Høydramatisk,
ekspressiv musikk fylt til bristepunktet med musikalske begivenheter, to
komplekse verk hvis dybder det er vanskelig å lodde ved første gjennomlytting,
men som man håper å komme til å høre igjen, i konsertsalen eller på plate.
Cecilie Ores strykekvartett «Lex Temporis» fra 1992 er
heller ikke musikk som åpner seg ved første ørekast – for å bruke hennes eget
uttrykk. Men denne overveldende klangskulpturen har vært tilgjengelig på plate
siden 1996 og har i denne perioden etablert seg som en av tiårets viktigste
nordiske komposisjoner. Vi skulle gjerne hørt verket igjen, live. I stedet fikk
vi det i discount-versjon: platen ble spilt over høyttalerne, mens
Cikada-folkene var opptatt av et nokså trivielt performance-trip i en mørklagt
sal.
Asbjørn Schaathuns «Triplis» er en slags dekonstruksjon av
Schuberts «Die Schöne Müllerin», en rekke musikalske og språklige atomer fra
det gamle verket lagt frem til beskuelse og ettertanke. Verket ble oppført i
Bergen på Autunnalen i 1993 av mezzosopranen Hilde Torgersen, pianisten Kenneth
Karlsson og slagverkeren Bjørn Rabben. Hørt i dag, seks år senere, tolket av
samme fantastiske trio, konstaterer man at Schaathuns meditasjon over flis og
spon fra høyromantikkens storhetstid har bevart denne stille, merkelig
høyspente melankolien som ble hengende i erindringen etter første ørekast.
Siden den gangen har han jobbet videre med saken, og skrevet en kammermusikalsk
sats inn over den opprinnelige versjonen. Resultatet, «Triplis+», ble spilt til
sist på søndag. Forhåpentlig skal det ikke gå seks år før vi får høre det
igjen.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar