Musikktime

Bergens Tidende Morgen, 21.05.1999

Christian Eggen, klaver
Troldsalen

Tankevekkende konsert med årets festspillmusiker


Omdreiningstallet er høyt hos årets festspillmusiker. Christian Eggen er i aktivitet, alltid i gang med nye planer, nye prosjekt. En tusenkunstner som tilsynelatende har talent og krefter nok til ti liv. Han spiller klaver, han komponerer, han dirigerer. Snakketøyet hans er også i orden. Og når han snakker, lærer man noe, for han er i tillegg en engasjert pedagog.

Det merket vi i Troldsalen hvor han startet Bergensoppholdet med å tale om den utøvende kunstnerens forhold til verket. Det ble til halvannen times intens forelesning om viktige musikalske spørsmål, og vel å merke en riktig forelesning med manuskript, flippover og det hele.

Den rette fortolkningen finnes ikke, sa han; det er absurd å tro det. Hvoretter han, meget fiffig og pedagogisk, dementerte seg selv. Eller i det minste demonstrerte at det er noen tolkninger som er klart bedre, klart «riktigere» enn andre. Hvor fort skal man spille en masurka av Chopin, en halling av Grieg? Hvor skal aksentene ligge i et intermezzo av Brahms? Svarene finner man i historien, i tradisjonen, i notene. Hvis man leser kildene oppmerksomt, og, først og fremst, hvis man lytter til musikkens egen fortelling og til kroppens reaksjoner på denne fortellingen – da er det mye som faller på plass, og mange tolkninger som faller på egen urimelighet.

Det ble en fin, tankevekkende forelesning med mange anekdoter og mange musikalske eksempler, bruddstykker, smakebiter. Men også en forelesning hvor det var plass til å argumentere og folde synspunkter ut i lengre forløp, i klare, ettertenksomme tolkninger  av Bachs engelske suite i a-moll, av Brahms' Intermezzo opus 117:2, av Mozarts Rondo K 511. Og det var jo faktisk derfor vi egentlig var kommet til Troldhaugen: for å høre bra musikk spilt av en bra pianist. Som i tillegg er en bra pedagog.

Ingen kommentarer: