Bergens
Tidende Morgen, 30.05.1999
Richard Wagner: Götterdämmerung
Lisa Gasteen, sopran
Birgitta Svendén, alt
Johan Botha, tenor
Dirigent: Simone Young
Bergen Filharmoniske Orkester
Grieghallen
Simone Young tilbake i Bergen med solid oppførelse av Götterdämmerung i kortversjon
"Folk vet jo slett ikke hvor stor Wagner er",
skriver Alma Schindler i dagboken sin. Hun har nettopp vært i operaen og sett
Götterdämmerung. For andre gangen på et år. De neste månedene ser hun 2-3 andre
oppførelser, hun leser partituret, hun spiller klaverversjonen sammen med
venninnene. Hun er 19 år gammel. Musikkinteressert.
Det var den gangen. Wien 1899. Men hundrede år etter, i en
annen tid, i en annen kultur, henger spørsmålet fremdeles i luften, kanskje
enda mer presserende i dag: Vet folk hvor stor Wagner er? Er det mulig å fange
dimensjonene i verkene hans når de ikke kontinuerlig er på programmet, når det
ikke er mulig å leve med dem, jobbe med dem? Vet folk for eksempel hvor stor
Götterdämmerung er når de har vært en svipptur i Grieghallen på fredag og hørt
halvannen times sammendrag av et verk som normalt varer fem timer?
Neppe. For hele det bærende prinsippet i Götterdämmerung, og
i alle de fire verkene som til sammen utgjør Ringen, er jo nettopp at ting tar
tid, at publikum må ta seg tid, tid til å stille seg om og synke inn i et
kunstnerisk univers hvor proporsjonene er enorme. Disse operaer er tenkt som
kolossale helheter, ikke som highlights med uviktig fyllmasse imellom.
Uansett at Wagner selv aksepterte kortversjoner av og til,
og uansett at fredagens sammendrag var bra redigert, så var det i bunn og grunn
meningsløst: Musikalsk fordi viktige tematiske sammenhenger manglet; tekstlig
fordi alle sentrale konflikter var kuttet ut. Ingen Alberich, ingen
sammensvergelser og svik, ingen norner og kosmiske dimensjoner. Bare: Siegfried
elsker Brünhilde; Siegfried glemmer Brünhilde; Brünhilde skriker; Siegfried
dør; Brünhilde dør. Velkommen til Wagners vidunderlige verden.
Forrykt? Selvsagt. Men kanskje er dette den eneste måten vi
kan få høre Götterdämmerung på i dag. I et land som fremdeles ikke har en
opera.
Hvis det er slik det er, så må vi skynde oss og si at
fredagens oppførelse var både aktverdig og akseptabel. Absolutt. Men først og
fremst var den et løfterikt varsel om hva vi kan vente oss til høsten når
Simone Young tar over som sjefsdirigent i Harmonien. For her var det mye å
glede seg over: Bra tempovalg og bra proporsjoner innenfor de enkelte delene i
sammendraget; sikkerhet og omhu i tolkningen av partiturets finere detaljer,
f.eks. en helt riktig veksling mellom letthet og tyngde i Rhinfarten, og nydelig
balanse mellom de klanglige fargene i mellomspillet til første akt. Bra grep om
orkestret har hun også. Kvelden igjennom var det mye fint samspill, mange
glimrende innsatser i alle grupper, flotte hornsignaler i kulissen under
Rhinfarten, myke trompeter. Og mer til.
Og la oss da endelig ikke glemme at det også var glimrende
solister på scenen i Grieghallen: sopranen Lisa Gasteen og tenoren Johan Botha,
to unge, helt typeriktige Wagner-sangere for full kraft fremad, for full
utblåsning i rollene som Brünhilde og Siegfried. Og i tillegg svenske Birgitta
Svendén på kort gjestevisitt som en karakterfull Waltraute.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar