Goethe-lieder av Schubert og Wolf
Wolfgang Holzmair, baryton
Russel Ryan
Logen
Teknisk perfekt, men problematisk Lied-kveld i Logen
Schubert er velkjent terreng for østerrikske Wolfgang
Holzmair. Det er snart 15 år siden han spilte inn "Die schöne
Müllerin". Siden er det blitt til mye Schubert, bl.a. plateversjoner av
"Svanesangene" og av "Winterreise". Også Hugo Wolfs store
sangbok har han vært borte i, bl.a. i Goethe-sangene. Og det var nettopp
Goethe, både Schuberts og Wolfs Goethe, det handlet om i Logen på torsdag.
Hørt live, sammen med den profesjonelle, diskrete
akkompagnatøren Russel Ryan, bekrefter Holzmair inntrykket fra platene. Her er
en flott, velpleiet lyrisk baryton, en stemme som klinger uanstrengt og sikkert
i hele registret, fra en meget høy topp til en solid bunn. Han behersker også
hele det dynamiske registret, fra det mest innsmigrende piano til det
kraftigste forte. Hans frasering er feilfri. Han har et fløyelsaktig legato og
et tiltalende, rask vibrato av en type man hører sjeldent i våre dager. Hans
tekstuttale er perfekt.
Min sjel, hva vil du mer? Vel, faktisk en hel del mer! For eksempel
kunne man nettopp ønske seg litt «sjel» - hvis det ennå er lov å bruke dette
besværlige ordet. For uansett alle Holzmairs mange fortjenester, så manglet
denne kvelden det aller viktigste: dybde, ro og – tør man si det? –
musikalitet.
Det ble en merkelig bokstavelig og merkelig teatralsk
fremførelse, en tolkning full av pedagogiske pekefingre, en slags Schubert og
Wolf forklart for barn. Hver tekstlinje, hver musikalsk frase, hvert bidige
poeng ble understreket, vist frem, markert så selv de teiteste elevene bakerst
i klassen kunne følge med. Alt var minutiøst innstudert og ble avlevert
mekanisk, nesten søvngjengeraktig pedantisk. Og tross den demonstrative,
pedagogiske fremførelsen satt man likevel igjen med en rar fornemmelse av at
Holzmair egentlig slet ikke kommuniserte med oss i salen, men nærmest sang
innad, mot seg selv. Som når en flink elev memorerer lektien uten egentlig å
forstå innholdet.
Alt i alt en ganske merkelig Lied-kveld. Og kanskje det
beste beviset på at teknisk perfeksjon er bra å ha, men i kunstens verden er
det vanligvis helt andre ting som teller.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar