Bergens
Tidende, 03.11.2010
Knut Vaage: Gardens
of Hokkaido
Bergen Filharmoniske
Orkester
Aurora
Tre orkesterverk av Knut Vaage på ny plate med BFO
«Jeg misunner de
japanske kunstnerne for den utrolig ryddige klarheten som alle deres verker
har», skrev van Gogh om de japanske fargetresnittene som kom til Europa på
slutten av 1800-tallet. I likhet med mange kolleger begynte han selv å lage
«japanske» bilder – ikke direkte kopier, men bilder inspirert av ulike grep i
de japanske verkene. Samtidens franske kritikere kalte tendensen for
«japonisme». Knut Vaages «Hokkaidos hager» (2005) som nå er kommet ut på plate,
er på sett og vis et stykke moderne, musikalsk japonisme.
Det er snakk om en
klaverkonsert skrevet til Einar Røttingen som fremfører den på platen sammen
med BFO under ledelse av Ingar Bergby. Utgangspunktet er inntrykk fra en reise
til Hokkaido, Japans nordligste ø, inntrykk som i verket omsettes til musikk
ved hjelp av instrumentasjon og rytmiske effekter med «japanske» assosiasjoner.
Det starter med klirrende klanger, fallende glissandoer i strykerne, en enslig
tone i harpen, en liten staccato gestus i klaveret og korte innsatser fra ulike
slagverksinstrumenter. Det klinger japansk, men er selvsagt en musikalsk
konstruksjon, Japan filtrert gjennom en moderne, europeisk bevissthet, hørt med
europeiske ører så å si.
Etter den korte
introduksjonen presenterer klaveret en stigende, skalaaktig figur som i resten
av verket varieres på mange forskjellige måter og spilles av mange forskjellige
instrumenter slik at klaversolisten nesten aldri er solist i tradisjonell
forstand, men heller i dialog eller kamp med andre musikere.
Verket som bare har
én sats, er tydelig inndelt i seksjoner. Det er en langsom meditativ sekvens,
det er en sekvens med hamrende rytme, og det er hele tiden ulike «japanske»
referanser. «Hokkaidos hager» er en rik orkestersats strukturert med enkle,
effektive kontraster i dynamikk og rytmikk.
«Det er aldri
kjedelig, og du får aldri inntrykk av at de har det travelt», skrev van Gogh om
de japanske bildekunstnerne. Noe tilsvarende kunne man si både om «Hokkaidos
hager» og om Røttingens og BFO’s tolkning av det.
Det er to andre
verker av Vaage på platen: Orkesterverket «Cyklops» der BFO dirigeres av Eivind
Aadland og «Chaconne», et variasjonsverk for fløyte, harpe og orkester med Gro
Sandvik og Turid Kniejski som solister pluss Ole Kristian Ruud som dirigent.
Også her er det fine orkestrale passasjer og i Chaconne har Vaage skrevet
flotte partier for solistene. Men som helhet virker disse verkene mindre klare
i strukturen og mindre overbevisende enn «Hokkaidos hager».
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar