Bergens
Tidende, 03.11.2010
Resonances
Hélène Grimaud
Deutsche Grammophon
Problematisk plate med Hélène Grimaud
Hélène Grimaud liker
å spille inn plater med verker av flere forskjellige komponister, vanligvis
slik at verkene har en eller annen musikalsk sammenheng. På den nye platen
gjelder det sonater av Mozart, Berg og Liszt, altså musikk fra 150 års
sentraleuropeisk klavertradisjon. Det ligger sikkert en tanke i at hun spiller
sonatene i nettopp denne rekkefølgen,
men verken tanken eller den indre forbindelsen mellom de tre komponistene
fremstår spesielt tydelig. At hun stormer gjennom Mozarts a-moll sonate (K 310)
i et heseblesende tempo og med så voldsom kraft at de fleste nyanser
forsvinner, skyldes trolig at hun vil ha ham til å peke fram mot Liszt. Men
resultatet virker ikke overbevisende. Da er hun mer komfortabel med de store
geberdene i h-moll sonaten til Liszt. Og i tolkningen av Alban Bergs sonate
skaper hun en fin balanse mellom de tilbakeskuende og fremtidsrettede
momentene. Det som klinger aller best, er dog platens «ekstranumre», seks
kantete, rumenske folkedanser av Bartók.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar