Bergens
Tidende, 24.11.2010
Chasing the
Butterfly
Sigurd Slåttebrekk,
klaver
Edvard Grieg, klaver
Mikhail Jurovskij,
dirigent
Oslo Filharmoniske
Orkester
Simax
Sigurd Slåttebrekk presenterer sitt musikkhistoriske Grieg-prosjekt
I 1903 innspilte
Grieg ni klaverstykker for et plateselskap i Paris. På spillelisten var
Sommerfugl, Bryllupsdag på Troldhaugen og andre populære Lyriske Stykker, men
også smakebiter av klaversonaten i e-moll. Ingen av opptakene varte mer enn tre
minutter, og på de eksemplarene som har overlevd, kjemper musikken seg fram
gjennom et grått teppe av knitrende overflatestøy. Likevel, disse ni gamle
opptakene er det nærmeste vi kommer pianisten Grieg.
Sigurd Slåttebrekk
har med utgangspunkt i Paris-opptakene forsøkt å gjenskape Griegs spillestil og
– i et videre perspektiv – dannet seg et inntrykk av hvordan de store,
romantiske pianistene spilte. Resultatet hører vi på Simax-utgivelsen Chasing
the Butterfly.
Det er snakk om en
dobbelt-cd. Den ene av platene er en gjenutgivelse av Slåttebrekks tolkning fra
2005 av a-moll konserten med Oslo-filharmonikerne og Mikhail Jurovskij. Den
andre gir en pedagogisk innføring i det musikkhistoriske prosjektet. Her hører
vi både Griegs ni Paris-opptak og Slåttebrekks moderne kopier innspilt på
Griegs Steinway i stuen på Troldhaugen. Og for å demonstrere hvor nøyaktig
Slåttebrekk rammer fraseringen på de gamle platene, presenterer han og
produsenten Tony Harrison i tillegg en utgave av Til våren der stykker av den
moderne kopien og Griegs egen versjon er montert etter hverandre. På platen
hører vi også Slåttebrekks versjoner av klaversonaten i e-moll og selve
prøvesteinen – Balladen i g-moll.
For
musikkhistorikere er dette selvsagt et interessant eksperiment. Men også for
andre lyttere, skulle jeg tro. I starten høres Slåttebrekks tolkning kanskje
noe fremmed ut, litt for tynn og sart og med litt for tydelige
rubato-passasjer. Men man venner seg ganske rask til stilen og hører da en
annerledes Grieg. Det er noe spent, noe nesten nervøst over fraseringen, ikke
mye vekt på de store linjene, men en konsentrasjon om musikalske effekter her
og nå. Først og fremst er det en letthet og frihet, en friskhet i tolkningene –
selv i de mørkeste delene av Balladen.
Et – kanskje uventet
– resultat av Slåttebrekks arbeid er at de gamle opptakene med Grieg etter en
stund begynner å klinge annerledes. Det eksentriske og foreldete preget
forsvinner. Under støyen ligger det frisk musikk og venter.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar