Musikkommentar, Bergens
Tidende, 17.11.2010
Glenn Gould
innspilte Bachs Goldberg-variasjoner for Columbia i 1955. Platen gjorde ham til
internasjonal superstar og satte en ny standard for hvordan Bach skulle
spilles. Det er fremdeles en god plate. Og den er fremdeles i salg – ikke den
opprinnelige LP’en, men cd-versjonen. Eller rettere cd-versjonene. For det er
etter hvert ganske mange av dem.
Sony som slukte
Columbia en gang i tiden, har utgitt de fleste av de om lag 50 ulike versjoner
som er på markedet. Men i de siste årene har de fått konkurranse. I 2005 fylte
den opprinnelige innspillingen 50 år, og dermed var den ikke lenger beskyttet
av europeisk copyright. Sony eier fremdeles de gamle mastertapes. Men har du et
godt eksemplar av den gamle LP’en, kan ingen forhindre deg i å overføre den til
cd og utgi den. Og i 2007 kom da Naxos Historical med sin utgave av Goulds
Goldberg-variasjoner.
Med slike utgaver
starter en ny fase i platebransjens historie. Naxos Historical og andre
tilsvarende selskaper beveger seg langsomt fremover i landskapet og høster de
gamle platene i takt med at de opprinnelige rettighetene opphører. Lydtekniske
trollmenn digitaliserer platene, renser opptakene for støy og korrigerer de
ørsmå fluktuasjoner i tonehøyde som var vanlig på eldre innspillinger – med det
bakvendte resultatet at de moderne kopiene ikke bare klinger bedre enn plater
basert på gamle, slitte mastertapes, men at de også har bedre klang enn den de
historiske originalene hadde da de i sin tid var nye.
Det er selvsagt
mange problemer forbundet med en slik fremadskridende omskrivning av
klanghistorien. Men det skal i det minste bli spennende å følge hva som skjer
på dette feltet. Foreløpig er det dog mest utsikt til at det ikke skjer noe som
helst: De fleste av de nye-gamle platene kan ikke kjøpes i USA der man har
strengere copyrightlovgivning enn i Europa. Og i Europa presser de store
plateselskapene på for å få utvidet copyright-grensen til 75 år eller mer.
Deres hensikt er selvsagt ikke å forsvare den klassiske musikken mot
anakronistiske inngrep. De fleste av de platene som Naxos Historical og andre
tilsvarende selskaper digitaliserer, er – bortsett fra særtilfeller som Goulds
Goldberg – for lengst fjernet fra markedet, og de opprinnelige selskapene har
ingen interesse i dem og ingen interesse i å gjenutgi dem. Bekymringen gjelder
noe annet, en annen slags musikk: Om tre år opphører copyrighten på de første
Beatles-platene. Og om fire år kommer turen til Rolling Stones.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar