Bergens
Tidende, 10.11.2010
O Solitude
Musikk av Henry
Purcell
Andreas Scholl,
kontratenor
Stefano Montanari,
dirigent
Accademia Bizantina
Decca
Overveldende vakker plate med vokalmusikk av Henry Purcel, «den britiske Orfeus»
For femti år siden
kunne kontratenorene telles på en hånd. Eller rettere på én finger. Den gang
var betegnelsen kontratenor synonym med engelske Alfred Deller.
Det var
tidligmusikkspesialisten Deller som utviklet denne spesielle stilen der
sangeren forsøker å imitere klangen av de gamle kastratene. Og det var Deller som
sammen med Deller Consort etter hvert fikk vennet publikum til å høre og like
denne stemmeteknikken der mannsstemmen slår over i falsett og beveger seg opp i
det området der vi vanligvis bare møter de dype kvinnestemmene, altene og
mezzosopranene.
I dag er det flere
kontratenorer på banen. Men de er fremdeles en minoritet, et anliggende for
spesielt interesserte. Tyske Andreas Scholl er den fremste av dem. Og han er
vel også det nærmeste vi kommer til en superstar på dette feltet. Vi kjenner
ham best fra plater med Händels operaer eller med tysk og italiensk vokalmusikk
fra barokken. Nå har han dykket ned i det engelske repertoaret og presenterer
en hel plate med musikk av Henry Purcell, «den britiske Orfeus».
Det er en
overveldende vakker plate. «O Solitude» er tittelen. Og det er mye «solitude»
på platen, mange melankolske sanger med tekster om ensomhet, lidelse og tap.
Men også kjærlighetssanger og sanger om lykkelige stunder. Scholl synger det
hele med sin nyanserike høye stemme, en stemme som klinger helt annerledes enn
alt vi er vant til å høre – ulegemlig, overjordisk, noen ganger nesten
uhyggelig fremmedartet. Og den fremmede stemmen får de gamle sangene til å
stråle og funkle.
Selv en sviske som
Dido’s Lament høres plutselig fremmed og annerledes ut. I dette tilfellet må
Scholl spenne og presse stemmen sin til det ytterste for å komme opp, helt opp
i det høye registeret der sopranene vanligvis synger denne arien. Han gjør det teknisk
gjennomkontrollert, men nettopp spenningen og presset i stemmen hans gir denne
arien en særlig intensitet og kvalitet.
Accademia Bizantina,
et av tidens beste tidligmusikkensembler, akkompagnerer Scholl og spiller i
tillegg en rekke av Purcells instrumentalkomposisjoner.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar