Bergens
Tidende, 27.11.2010
Verk av Berlioz,
Brahms og Schumann
Sarah Chang, fiolin
Robin Ticciati,
dirigent
Bergen Filharmoniske
Orkester
Grieghallen
Fiolinisten Sarah Chang med intens Brahms-tolkning
Det var Brahms’
fiolinkonsert. Og det var drama fra det øyeblikket Sarah Chang satte i gang
solostemmen. Innledningen spilte hun så tyst og så innvevet i orkesterklangen
at fiolinen nesten ikke var hørbar. Og så foldet hun langsomt solostemmen ut
med stor gestikk og tydelig koreograferte kroppslige markeringer. I pausene
mellom soloinnsatsene gikk hun rastløst frem og tilbake på scenegulvet, liksom
utålmodig etter å komme i gang igjen. De lange buestrøkene i de avsluttende
frasene spilte hun med kroppen bøyd langt bakover, og når det kom spesielt
heftige passasjer, ble de avsluttet med hissige spark i gulvet.
Det var ikke bare
kroppsspråket hennes som var dramatisk. Den musikalske tolkningen av Brahms’
konsert hadde en voldsom intensitet som Chang paradoksalt nok fikk frem ved å
spille mer tilbakeholdende i de sterke passasjene enn vi er vant til hos andre
solister, og ved å dempe tonen helt ned i de tyste passasjene, noen ganger så
mye at man måtte anstrenge seg for å få alt med. Det var en – igjen paradoksal
– stillhet og nesten lyrisk stemning over hennes spill som sto i eiendommelig
kontrast til hennes voldsomme, utadvendte gestikk.
Man skjønner hvorfor
BFO hadde valgt å bryte med det gamle, velprøvde opplegget der solokonserten
ligger før pausen. For etter Brahms’ fiolinkonsert blir alt annet uunngåelig et
antiklimaks. Torsdag kveld kunne vi gå hjem med konsertens viktigste verk
klingende i ørene. Og benytte tiden før pausen til å nyte det fine samspillet
mellom BFO og dirigenten Robin Ticciati.
Ouverturen til
Béatrice og Bénedict av Hector Berlioz er en spretten bagatell som Ticciati
fikk til å sveve lett og elegant. Etterpå ga han en overbevisende versjon av
Schumanns fjerde symfoni, den symfonien der alle satsene spilles uten pause, og
der også de store, musikalske kontrastene følger kjapt etter hverandre innenfor
de enkelte satsene. Ticciatis tolkning var eksakt og poengtert, med omhu for
alle detaljene og samtidig med sans for de store linjene som løper gjennom
dette kompakte verket. Han hadde god kontakt med orkestret og valgte hele tiden
de rette tempi. Og så klarte han å ha noe i reserve til aller sist slik at han
kunne skrue opp både lyden og hastigheten i den dramatiske finalen.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar