Musikkommentar, Bergens
Tidende, 03.11.2010
Det engelske
månedsbladet Gramophone presenterer seg
selv som «Verdens autoritet på klassisk musikk siden 1923». Selvskryt skal man
som bekjent lytte til. Og Gramophone har jo faktisk dekket dette feltet veldig
grundig i ganske mange år – med anmeldelser av de viktigste platene,
portrettintervjuer med førende kunstnere og informative artikler om alt som rør
seg i den klassiske verden nettopp nå. Alle som interesserer seg for denne
delen av musikkfeltet, bør lese Gramophone, «verdens autoritet på klassisk
musikk». Eller er det slik?
Det franske
månedsbladet Diapason markedsfører seg som «nr. 1 når det gjelder klassisk
musikk og hi-fi». Det dekker samme felt og trykker samme stofftyper som
Gramophone – intervjuer, artikler, anmeldelser. Men Diapasons klassiske verden
er en helt annen verden enn den som beskrives i Gramophone. Store deler av
Diapasons anmeldelser handler om kunstnere og utgivelser som aldri blir omtalt
i Gramophone. Og i de tilfellene begge blader anmelder samme plater, er det
påfallende voldsomme sprik i vurderingene.
Smak og behag er
forskjellig. Jo visst. Men forskjellene har faktisk også noe å gjøre med
konkrete historiske og økonomiske forhold. Slike blader er en integrert del av
platemarkedet. De ble etablert på et tidspunkt da klassiske plater ble utgitt
av ganske få selskaper. Selskapene kjøpte dyre annonser for sine nye
utgivelser. Og bladene kvitterte med reportasjer om selskapenes kunstnere og
store anmeldelser av platene. I Gramophones tilfelle dreide det seg om
internasjonale selskaper som Deutsche Grammophon, Decca, EMI, Sony osv., mens
Diapason var tett forbundet med lokale, franske selskaper.
I disse årene bryter
dette symbiotiske systemet sammen. I den digitale æraen er den klassiske
musikkens verden blitt vanskeligere å overskue og dominere. De store aktørene
innskrenker sine investeringer, mens deler av markedet overtas av mindre
selskaper som formidler musikken på nye måter og markedsfører utgivelsene sine
i mer beskjedne former. Og i takt med at det økonomiske grunnlaget for de gamle
bladene skrumper inn, vokser det fram nye miljøer for musikkanmeldelser på
nettet.
Vi er i tydeligvis i
en overgangsfase nå. Og det er trolig bare et spørsmål om tid før Gramophone og
Diapason ikke lenger kan presentere seg selv som «verdens autoritet på klassisk
musikk» og «nr. 1 når det gjelder klassisk musikk».
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar