Bergens
Tidende, 25.09.2009
Verk av
Francesconi og Mahler
Håkan
Hardenberger, trompet
John Storgårds,
dirigent
Bergen
Filharmoniske Orkester
Grieghallen
Trompeter og stor orkesterklang
Det var
trompetistenes kveld i Grieghallen i går. Det startet med «Hard Pace», en
konsert for trompet og orkester av den italienske komponisten Luca Francesconi.
Og etter pausen kom Mahlers femte symfoni – der førstesatsen nærmest er en
liten glansfull konsert for trompet og orkester i seg selv.
Francesconi er
en av de ledende italienske komponistene i generasjonen etter Berio og Nono.
Han var i sin tid elev og assistent hos Berio og har som sin gamle lærer sans
for musikalske montasjer der store orkesterklanger brytes med elementer fra
andre tradisjoner. «Hard Pace» er skrevet til Håkan Hardenberger. Han
urfremførte den i Roma i fjor, og det var også ham som var solist i Grieghallen
i går. Og det spørs om andre enn nettopp denne store, svenske trompetvirtuosen
kunne ha spilt dette verket. For her ligger trompeten helt ute i ytterkanten av
registret og i konstant kamp med den kolossale lydmuren som oppstår når et
stort symfoniorkesters klangressurser mobiliseres. Dette er ikke et verk for
sarte sjeler og ikke et verk som vil bli spilt mye. Men det er storslått tenkt,
og ble storslått spilt av Hardenberger med BFO som imponerende bakteppe.
All ære og
respekt til Francesconi og Hardenberger. Men det var nå verket etter pausen vi
var mest spent på. For etter å ha hørt Andrew Littons og BFOs underlige slappe
og usammenhengende framføring av Mahlers fjerde i siste uke, lurte vi svært på
hvordan det ville gå med den femte. Det gikk heldigvis godt. For John Storgårds
hadde en tydelig mening om hvordan dette verket skal forstås, og han klarte å
gjennomføre sin tolkning og skape intensitet og entusiasme og sammenheng
gjennom alle fem satser. Spesielt imponerte han med sin markering av de store
kontrastene som løper både internt i satsene og mellom dem. Også BFO imponerte.
Det var riktignok en del grums underveis, spesielt i messingen og treblåserne.
Men som helhet ga BFO en flott, medlevende tolkning av Mahlers storslåtte
partitur.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar