Prokofiev:
Cellokonsert og Symfony-konsert
Alban Gerhardt,
cello
Andrew Litton,
dirigent
Bergen
Filharmoniske Orkester
Hyperion
Dette må bli en vinner på platemarkedet
Forholdet
mellom Prokofievs konsert for cello og orkester (op. 58) og hans Symfonikonsert
for cello og orkester (op.125) er ikke helt enkelt. Opusnumrene ligger ganske
langt fra hverandre, men egentlig er det snakk om to versjoner av samme verk.
Cellokonserten hadde premiere i 1938, den ble en fiasko, og partituret ble
aldri utgitt. Ti år senere oppdaget Rostropovitsj den og begynte å spille en
utgave med klaverakkompagnement. Han fikk etter hvert overtalt Prokofiev til å
se på den igjen. Og med Rostropovitsj som cellokonsulent gikk Prokofiev da i
gang med et større revisjonsarbeid. Resultatet ble Symfoni-koncerten som først
fikk premiere etter Prokofievs død i 1953.
Symfoni-konserten
er best kjent, både i konsertsalene og på platemarkedet, men nå kommer da denne
Hyperion-platen med den spreke, tyske cellisten Alban Gerhardt og BFO og gir
oss anledning til å høre og sammenligne de to verkene.
Platen er
innspilt i Bergen i løpet av seks dager i september i fjor. Gerhardt forteller
på bloggen sin om intense arbeidsdager med få pauser mens han og orkestret øvde
og spilte inn en sats om gangen. Han hadde lært verkene for sent og måtte
finpusse solostemmen under innspillingen og måtte i tillegg øve seg på neste
dags oppgaver. Han spilte om lag åtte timer om dagen, skriver han – ikke lette
celloøvelser, men «de mest intense og krevende ting jeg noensinne har måttet
jobbe med». Da han kom hjem til Berlin igjen, hadde han tapt tre kilo.
Man kan nesten
høre hans anstrengelser på platen. Man merker utfordringene som cellostemmen
står overfor og hans arbeid med å løse dem. Og merker hvordan arbeidet bærer
frukt. Det er en syngende intensitet i musikken fra celloens første høyspente
entré henover den markerte orkestersatsen i opus 58 frem til den aller siste
takten i opus 125.
Samtidig er det
som om cellokonserten presser frem en omveltning av forholdet mellom de to
verkene. De har selvsagt mye musikalsk stoff til felles, men den gamle
cellokonserten klinger i Gerhardts versjon betydelig mer frisk og original enn
den etterfølgende Symfony-konsert og får det yngre verket til å virke mer
fargeløst og mer enkelt enn det kanskje egentlig er.
Andrew Litton
og BFO gir Gerhardt en flott innramning i begge verkene. Dette er en type
musikk som sjefsdirigenten selv liker veldig godt, og som orkestret spiller med
rytmisk nerve, skarpe aksenter og presis klangbehandling. Dette må bli en
vinner på platemarkedet.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar