Musikkommentar, Bergens
Tidende, 02.09.2009
Jeg lager mat
og hører radio -- et av disse programmene der to lag gjetter klassisk musikk.
Et av eksemplene er en romantisk klaverkonsert. Det ene laget kommer frem til
at den må være skrevet av Saint-Saëns. Men hva nummer har den? «Problemet med
Saint-Saëns er at han skrev alt for mye», sier en av deltakerne. Min første
tanke er: Litt mer respekt, takk! Jeg er sikker på at Saint-Saëns overhodet
ikke opplevde sin produktivitet som noe problem. Han var formentlig både stolt
og glad over alt han fikk til gjennom et langt liv. «Saint-Saëns skrev jo i
samme stil hele livet. Det har man ofte innvendt mot ham i ettertid», sier en
annen av deltakerne. Jeg tenker igjen: Litt mer respekt, takk! Verken Saint-Saëns eller det samtidige
publikum følte trolig at hans store ensartede produksjon var noe problem.
Snarere tvert imot.
Saint-Saëns
skrev alt for mye og utviklet seg ikke – det er noe irriterende smålig over
slike etterpåkloke uttalelser. Men på den andre siden: Vi snakker jo alle på
denne sleivete måten. Ikke minst vi som anmelder musikk. Vi bedømmer verkene og
framføringene, men setter oss også i samme åndedrag til dommere over
komponister og utøvere – uten å ville det og uten å tenke nærmere over det. Vi
slutter bare alt for direkte fra verk til komponist eller fra fremførelse til
kunstner: Når verket er kjedelig, er det nok fordi komponisten selv var
kjedelig; når musikken klinger tørt, er det trolig fordi pianisten som spiller
den, er en tørrpinn. Og så videre. Moraliserende og bedrevitende.
Noen ganger
virker det som om alt det vi liker å kalle musikkultur, ikke er annet enn
nettopp dette – denne innforståtte, nærmest familiære tonen som musikklyttere
bruker seg imellom. Vi snakker om for lengst avdøde komponister og om musikere
fra fjerne land som om de var nære slektninger eller lokale byoriginaler.
Programheftene repeterer de gamle anekdotene om Beethoven. Tekstheftene i
cd’ene forteller om Bruckners sosiale tabber. Studievertene på NRK Klassisk
maser i vei om Schuberts syfilis og Chopins tuberkulose. Anmelderne kritiserer
at Schönberg var autoritær. Vi kaller Haydn for pappa. Og synes litt synd på
Saint-Saëns – han skjønte jo ikke at han skrev alt for mye, stakkar.
Det er
vanskelig å unngå dette evinnelige amatørpsykologiske samrøret av liv og verk.
Men vi burde selvsagt forsøke å gjøre det. Hver gang. Forsøke å konsentrere oss
om musikken selv. Glemme komponistens biografi og alt hva vi har lest om
utøverne. Bare lytte til musikken. Og bare snakke om musikken etterpå.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar