Bergens
Tidende, 07.09.2009
La Notte
Musica Celines
med gjester
Mariakirken
Konsert med utadvendt, lydmalende barokkmusikk
Mariakirken var
det rene fuglehuset i går kveld. Det var nattergaler, det var gjøker, det var
høner og haner og en enkelt vaktel. Det var kykeliky og koko – og også litt
mjau fra en sulten katt. Det hele fremstilt med musikalske midler. For det var
på søndagskonserten vi fikk høre alle disse dyriske lydene – i et interessant
program med musikk fra den mer utadvendte, lydmalende delen av barokken.
Det var
blokkfløytenisten Cecilie Haukedal-Johansen og cembalisten Ines Maidre fra
ensemblet Musica Celines som inviterte oss innenfor i fuglehuset, og som sammen
med fiolinistene Ricardo Odriozola og Dag Eriksen, bratsjisten Hans Gunnar
Hagen og cellisten Jane Odriozola spilte kveldens repertoar nettopp slik vi
liker å høre barokkmusikk i dag – friskt og fullt av kontraster, med rytmisk
trøkk og skarpe aksenter og med lengselsfulle, sensuelle sukk i de langsomme
satsene.
Strykerne
Odriozola, Eriksen og Hagen demonstrerte flott samspill i en sonate for to
fioliner og bratsj av Giovanni Legrenzi – en italiensk komponist fra
senbarokken som er glemt i dag, men som man kanskje burde begynne å interessere
seg litt mer for. Ricardo Odriozola imponerte som solist med en sterk,
ekspressiv framførelse av Bibers viltvoksende Sonata representativa avium. Det
var her i dette gale, nesten surrealistiske stykket at de fleste av
musikkfuglene dukket opp. Nattergalen og gjøken fulgte med over i Händels
konsert nr. 13 for orgel og orkester der Ines Maidre var solist.
Konserten
startet og sluttet med to verker av Vivaldi der Cecilie Haukedal-Johansens
blokkfløyte sto i sentrum. Først hans legendariske C-dur konsert for solo
blokkfløyte og til sist «La Notte» der blokkfløyten og strykere med sordin går
sammen om å male et dempet, nattlig stemningsbilde.
Haukedal-Johansen
har all den teknikken som må til for å få disse virtuose stykkene til å lykkes.
Hun spiller dem rytmisk, spontant, nesten improviserende som en jazzmusiker, og
hun har lungekraft nok til å matche strykerne og skape den rette balansen i ensemblespillet.
I tillegg får hun blokkfløyten til å klinge med en helt egen, nesten
overjordisk åndeaktig tone.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar