Vilde Frang
Fiolinkonserter
av Sibelius og Prokofiev
EMI Classics
Vilde Frang debuterer på det internasjonale platemarkedet
EMI har
allerede Leif Ove Andsnes og Truls Mørk i stallen. I disse dagene lanserer de
sin nye norske solist, fiolinisten Vilde Frang Bjærke – som for anledningen har
mistet det andre etternavnet sitt. Hun trenger vel ingen nærmere presentasjon
her til lands hvor vi har kunnet følge henne siden hun debuterte som 10-åring
med Kringkastningsorkesteret. I dag er hun 23. Og har et omfattende musikalsk
rulleblad. Hun vært solist med alle de norske symfoniorkestrene; hun har spilt
med blant andre Gidon Kremer og Martha Argerich; hun har turnert med
Anne-Sophie Mutter og har mottatt en lang rekke priser, nå sist Den Norske
Solistprisen i 2008.
Hun debuterer
på det internasjonale platemarkedet som solist i to av de store verkene fra
forrige århundre: Sibelius’ fiolinkonsert i d-moll fra 1904 etterfulgt av
Prokofievs fiolinkonsert nr. 1 i D-dur fra 1917. Det er Westdeutscher Rundfunks
symfoniorkester som akkompagnerer under ledelse av danske Thomas Søndergaard,
KORKs nye sjefdirigent.
Musikken er
innspilt i Rhein-Sieg-Halle i Siegburg over tre dager i mars. Den er blitt
mikset på stedet og har senere vært sendt på WDR. Det er altså ikke snakk om
uredigerte opptak med publikum i salen. Likevel er det en lett nervøs,
anstrengt live-stemning over framføringen av Sibelius-konserten – som om
samspillet mellom solist og orkester ikke helt har funnet sin form. Vilde Frang
spiller de utadvendte virtuose passasjene med god teknikk, men klarer ikke helt
å få sammenheng i tolkningen av solostemmen. Og klangdannelsen er ikke overbevisende.
Både i høyden og i de melankolske steder i dybden varer det ofte litt for lenge
før tonen blir stabilisert.
I
Prokofiev-konserten sitter derimot alt som det skal. Frang går inn i musikken
med en spiss, skarp tone og spiller de kantede, brutte melodilinjene med høyt
humør og rytmisk overskudd. Og følger uanstrengt Prokofiev på hans mange
heseblesende utflukter og overraskende omveier uten å miste det store
overblikket over dette motsetningsfylte verket.
Til slutt, som
en slags ekstranumre, får vi tre korte humoresker for fiolin og orkester av
Sibelius spilt med romantisk varme. Og en god porsjon sjarm.
Det skal bli
spennende å følge Vilde Frang på veien videre ut i verden. Vi ønsker lykke til.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar