Bergens
Tidende, 09.09.2009
Percy Grainger
og Kristiansand Symfoniorkester
Grieg Piano
Concerto
2L
Levende framføring av Grieg-komposisjoner på pianola
Husker dere
avslutningskonserten på festspillene i 2007?
Det var den gangen da komponisten og klaverfantomet Percy Grainger var
solist i Griegs a-moll konsert. Han døde ganske visst i 1961, men en gang i
1921 hadde han spilt inn solostemmen på pianorulle slik at den kunne fremføres
på et pianola, en «selvspillende» klavermaskin.
Festspillene
var ikke først ute med dette stuntet. Arendal Griegfestival hadde brukt det
samme opptaket flere måneder før på en konsert med Rolf Gupta og Kristiansand
symfoniorkester. Og det er også dem som nå utgir a-moll konserten på plate med
pianolaet som solist. Helt selvspillende er dette instrumentet nå ikke. Noen må
mate rullene inn i apparatet og bytte dem mellom satsene og – ikke minst –
avstemme avspillingen i forhold til orkestret. På den nye platen er det den
engelske pianolaentusiasten Rex Lawson som tar seg av dette – slik han gjorde
det ved konsertene i Arendal og Bergen, og slik han har gjort flere ganger før
i utlandet.
Hvordan låter
den så, denne utgaven av a-moll konserten? Forbløffende frisk! Nå da man kan
lytte til musikken uten at synet av selve oppsettet med det merkelige,
foreldede instrumentet distraherer, hører man at solostemmen stort sett blir
spilt klart og nøkternt. Det er en del friheter i tolkningen underveis, og det
er noen rubato-passasjer som virker temmelig tidsbundne. Det er også steder i
de hurtige satsene der klaveret slår knuter. Men hovedsaken er Grainger-Lawsons
versjon i opptaket med Kristiansand Symfoniorkester klinger som en levende
framføring, ikke som en mekanisk gjengivelse.
Etter konserten
følger en seksjon med Griegs musikk for soloklaver. Han spiller selv i fire av
dem – dvs. Lawson avspiller fire stykker som Grieg spilte inn på pianoruller i
1906. Det er interessant å sammenligne dem med Graingers pianolaversjon av «Til
Våren» som kommer etterpå. For her hører man at den – i våre øyne – primitive
innspillingsteknikken faktisk har klart å fange og fastholde de stilistiske
forskjellene mellom den lette, elegante Grieg og den mer bastante Grainger.
Platen slutter
med fiolinisten som Øyvind Bjorå i en god tolkning av Griegs fiolinsonate nr.
3. Han akkompagneres av en pianorulle der musikken er blitt punchet inn direkte
fra klavernoten uten å bli spilt av en pianist – noe som gir klaverstemmen et
noe stivt preg.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar