Bergens
Tidende, 16.09.2009
Catharinus
Elling: Haugtussa and German Lieder
Simax
Når romanser framføres slik, er det en ren fornøyelse
«Jeg stod
ligeoverfor en lyrisk begavelse av høj rang», skriver Grieg i Bergens Tidende
en lørdag i mars 1885. Han har oppdaget Catharinus Elling (1858-1942), en ung,
norsk komponist. Grieg er begeistret og ber leserne ta godt imot det nye
talentet.
Griegs støtte
var god hjelp for en ung komponist. Elling fikk seg stipend og kunne bo og
studere i Tyskland i ti år. Da han kom tilbake til Norge i 1896, ble han ansatt
på konservatoriet og hadde blant annet Fartein Valen og Pauline Hall som
elever. Som komponist var han enormt produktiv. Han etterlot seg store
orkesterverker, korverker, en opera og bøttevis med sanger – en lang opusliste
med musikk. Som hurtig ble glemt.
Ann-Helen Moen
har vært i arkivene og hentet frem noen av Ellings mange sanger og spilt dem inn
for Simax, fast og sikkert akkompagnert av Gunilla Süssmann. Det er et godt
initiativ, ikke bare av musikkhistoriske grunner. For her er det mye musikk som
tåler å bli hørt i dag.
I
avisartikkelen fra 1885 skrev Grieg at Elling sitter «op over Ørene i den tyske
Romantik, men – og dette er Hovedsagen – han er på samme Tid baade kjernesund
og ejendommelig». Det er en ganske dekkende karakteristikk av de tre
romansesamlingene på platen -- «Album» (op. 12) fra 1880-tallet og «Haugtussa»
(op. 52 og op. 60) fra 1895. Sangene har tydelige røtter i romantikken, men
mange av den tyske liedtradisjonen karakteristiske trekk er dempet. Melodiene
er regelmessige og sangbare; klaverstemmene er støttende uten store harmoniske
utsving. Dette enkel og liketil – og likevel selvstendig – musikk skrevet med
sikker hånd. Musikk som både er «kjernesund og ejendommelig ».
Som mange av
sine samtidige kollegaer levde Elling i skyggen av Grieg. Og i ettertid er det
Griegs tonesetting av diktene fra Garborgs «Haugtussa» som er blitt stående. På
platen demonstrerer Ann-Helen Moen at Ellings «Haugtussa» faktisk godt kan tåle
å komme ut av skyggen. Men når hans «Haugtussa» og de andre sangene faktisk
klinger så friskt og originalt på platen, skyldes det nok ikke minst Moens
tolkning av dem. For hun synger dem helt overbevisende – med en sikker,
bærekraftig stemme, med klar, gjennommusikalsk frasering og med fin
karakterisering av følelser og stemninger i tekstene. Og Gunilla Süssmann får
det meste ut av klaverstemmene. Når romanser framføres slik, er det en ren
fornøyelse.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar