Bergens Tidende, 23.04.2008
Knut Skram
Concert Recordings
Simax
Konsertopptak med Knut Skram i sentrale operaroller
Kanskje denne nye platen med Knut Skram er tenkt som en,
litt forsinket, feiring av hans 70-års dag i desember? Vanskelig å si.
Tekstheftet gir ingen forklaring. Men uansett om det har vært en slik anledning
eller ikke, så er dette iallfall en plate som det er all grunn til å hilse
velkommen. For her møter vi den store, norske barytonen i noen av hans sentrale
operaroller, og vi får i tillegg høre ham som liedsanger akkompagnert av
legendariske Robert Levin.
Det er snakk om konsertopptak fra en periode på over tjue
år. Det starter med Renatos arie «Alzati – Eri tu» fra Verdis opera Maskeballet
i et opptak fra en internasjonal operakonkurranse i Helsinki i 1971. Skram som
på dette tidspunktet bare var 6-7 år inne i karrieren, vant førsteprisen. Og
det forstår man godt. For her var alt allerede på plass, alt hva man kan ønske
seg av en dramatisk baryton: Ikke bare en stor, fyldig stemme, men også sikker
formsans og evne til å karakterisere rollefiguren både psykologisk og
musikalsk.
Etter det finske opptaket følger utdrag fra andre
Verdi-operaer, etterfulgt av arier fra Wagners Tannhäuser og Mozarts Don
Giovanni og Tryllefløyten, alt sunget med solid profesjonalitet. Og det er fint
at det midt mellom de relativt korte opptakene også er blitt plass til et tjue
minutter langt utdrag fra andre akt av Verdis La Traviata der Skram i rollen
som den hjerteløse Germont utfolder hele sin karakteriseringskunst, i sterkt
samspill med Inga Nielsens Violetta og akkompagnert av Oslo Filharmonien med
Antonio Pappano som dirigent.
Et annet av platens høydepunkter er en inntrengende tolkning
av «O, du mein holder Abendstern» fra Wagners Tannhäuser der Skram
akkompagneres av Royal Philharmonic Orchestra under ledelse av Simone Young (jo
visst, den samme Simone Young som etter et par ulykkelige år i Bergen nå feirer
triumfer som operasjef i Hamburg og sjefsdirigent for Hamburg Filharmonikerne
…).
At dette siste opptaket er gjort da Skram var 57, merker man
ikke, verken på stemmekvaliteten eller tolkningen. Til gjengjeld merker man på
det tretti år gamle opptaket av Schumanns Dicherliebe at det stammer fra en tid
da lied-idealene var noe annerledes enn i dag.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar