Bergens Tidende, 24.04.2008
De unges kammerkonsert
Bergens Kammermusikkforening
Logen
Entusiastiske unge musikere med sans for kammerformatet
Det er ingen grunn til å frykte for kammermusikkens fremtid.
I det minste ikke å dømme etter konserten i Logen på tirsdag der en ny
generasjon av gode musikere presenterte seg. Man merket selvsagt at det er
snakk om unge musikere som ennå ikke er ferdigutdannede. I mange av kveldens
verk var det øyeblikk da samspillet sviktet eller steder der fraseringene kunne
vært finslipt. Men hovedinntrykket er at her er det en gruppe solide,
entusiastiske musikere som har sans for kammerformatet, og som står klar til å
føre tradisjonen videre.
Først ut var Ensemble Arteriol fra Norges Musikkhøgskole med
en fremføring av Nino Rotas – temmelig lettbente – Trio for klarinett, cello
& piano (1973). De tre musikerne – Mats Iversen Vangen (klarinett), Tove
Törngren (cello) og Marita Vårdal Igelkjøn (klaver) – spilte sprekt og sprelsk,
men var noe handikappet av at de hadde valgt å fremføre verket som
akkompagnement til en håpløs amatørfilm.
Resten av kveldens program var hentet fra det sentrale
repertoaret, blant annet med to krevende Brahms-verk fremført av studenter fra
Griegakademiet – to satser fra Horntrioen (op. 40) med Reinert Indrehus (horn),
Raanan Elefant (fiolin) og Marita Rabben (klaver) og to satser fra den første
fiolinsonaten (op. 78) med Miriam Bergset (fiolin) og Christian Hundsnes Grøvlen
(klaver). I begge verk noterte vi solid klaverakkompagnement og stigende
formkurve fra sats til sats: Indrehus og Elefant fikk løst Horntrioens
vanskelige balanseproblemer da de kom til Scherzo-satsen, og Bergset som slet
med dobbeltgrepene i fiolinsonatens adagio, spilte fritt, med ekte Brahmsk
lengsel i tredjesatsen.
Det var også soloklaver på programmet – to virtuose,
stormfulle paradenumre av Tsjaikovski og hans yngre landsmann Rodion Shchedrin,
fremført med teknisk briljans av Hlinka-eleven Marina Kan.
Kveldens store opplevelse kom til aller sist: Miriam Helms
Ålien (1. fiolin ), Guro Kleven Hagen (2.fiolin), Madelene Berg (bratsj),
Sandra Lied Haga (cello) og Julie Yuqing Ve (klaver) – fem supermusikalske
valkyrjer fra Barrat-Dues Musikkinstitutt som imponerte med en overdådig,
teknisk feilfri og flott samspilt tolkning av Schumanns klaverkvintett (op 44).
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar