Bergens Tidende Morgen, 24.04.2003
Bach: Matteuspasjonen
Paul McCreesh og Gabrieli Players
Deutsche Grammophon
Bachs Matteuspasjon i ny, spennende tolkning.
Trodde du at du kjente Bachs Matteuspasjon? Da er det bare å
tro om igjen. Lytt til denne nye platen og glem alt om store kor og massive
orkesterklanger. For her er det bare skarve åtte sangere - som synger allting,
solostemmene, korstemmene, alt etter hva som trengs. Og her er det bare et helt
redusert kammerorkester med en enkelt musiker på hver stemme.
De lærde har fightet om det i de siste 20 år: Var det virkelig slik verket opprinnelig ble spilt? Så magert, så avpillet? Svaret får vi sikkert aldri. Men på denne platen forsøker McCreesh i det minste å demonstrere og konkretisere hvordan en slik minimalløsning kunne høres ut.
Og han argumenterer godt for saken sin sammen med fremragende sangere og musikere. Dette er en overrumplende sterk tolkning - der et av de tyngste verkene i Bachs produksjon plutselig høres ut som florlett kammermusikk, der alle linjer står lysende klart, der korsatsene aldri overdøver, men heller forsterker de fantastiske klangvirkningene i orkestersatsen.
Selvsagt kan åtte sangere og et lite kammerensemble ikke matche de mer tradisjonelle versjonene med hensyn til følelsesuttrykk. Når det gjelder drama, nerver, fortvilelse og forklaring er Nikolaus Harnoncourts innspilning på Teldec fra 2001 stadig uovertruffen. Men McCreesh og hans folk får oss til å høre musikken på en annen måte enn før og demonstrerer at det fremdeles er uutforskede dybder i Matteuspasjonen.
Paul McCreesh og hans Gabrieli Players har nettopp vært på turne i Norge. Vi skulle gjerne ha hørt dem live. Men arrangøren – Rikskonsertene - mente ikke det var noen vits i å la dem besøke Bergen ...
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar