Bergens Tidende, 09.04.2008
Mirror Canon
Tor Espen Aspaas, klaver
2L
Beethoven møter den andre Wienerskolen
Filosofen Theodor Adorno argumenterte i sin tid for at
Arnold Schönberg, Anton Webern og Alban Berg var kulminasjonen av en
musikkhistorisk tendens som startet med Beethovens siste klaversonate (op.
111). I tekstheftet til sin nye plate henviser Tor Espen Aspaas til dette
argumentet og søker å underbygge det ved å sammenstille Beethoven-sonaten med
kortere verk av Schönberg, Webern og Berg. Argumentet er interessant, men det
spørs om det holder musikalsk sett. Ganske visst demonstrerer Aspaas med sine
solide og klart tegnete tolkninger at det går musikkhistoriske linjer mellom
Beethoven-sonaten og Bergs ekspressive klaversonate fra 1907. Men Schönbergs
«Seks klaverstykker» (op. 19) og Weberns «Fire stykker for fiolin og klaver»
(op. 7 – fremført sammen med fiolinisten Kolbjørn Holte) står derimot noe
blekere, og er tydeligvis vanskeligere å få til å passe inn i sammenhengen.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar