Musikkommentar, Bergens Tidende, 09.04.2008
Det er 1080 numre på den offisielle fortegnelsen over Bachs
verker. Mozart-fortegnelsen har 626 numre. Beethovens opusfortegnelse har 138
numre; mange av numrene dekker over flere verk; i tillegg skrev han om lag 150
unummererte verk.
De var produktive, de gamle komponistene. Men ikke
produktive nok. Mange hundre år etter deres død krever publikum fremdeles mer.
Historikerne dykker ned i gamle arkiver og sjekker om det ikke skulle gjemme
seg et eller annet der. Og min santen! Av og til er det napp. I 1982 fant de en
ukjent Mozart-symfoni i Odense. I 2005 fant de en ukjent Bach-arie i Weimar. Og
det dukker stadig opp små noteark der Beethoven har skissert noe lurt.
Verkfortegnelsene vokser. Men det er ikke nok. Folk vil ikke
bare høre verkene. De vil kjenne komponistene personlig. De vil ha innsyn i
deres mest intime hemmeligheter. Og da må historikerne igjen i arkivene. De
kommer tilbake med vielsesattester, skjøter på eiendom, legeerklæringer,
dødsattester. Så nå kjenner vi Bachs øyensykdom. Vi vet hva Beethoven foretok
seg time for time. Vi kan lese Robert Schumanns sykejournal og sjekke hvordan
legene vurderte hans toalettbesøk.
Likevel er det fremdeles ikke nok. Folk vil ikke bare kjenne
de store komponistene og deres musikk. De vil vite hvordan de så ut. De vil se
dem med egne øyne. At fotografiet først ble oppfunnet i 1839, er selvsagt et
problem. Hva gjør man da? Jo, da sender man historikerne på leting igjen. Og
det er fremdeles noe å hente. I Bayern fant man for to år siden et fotografi av
Mozarts enke, Constanze, tatt i 1840. For et par måneder siden fant man et
ukjent portrett av Mozart fra 1783. Og rettsmedisinerne ved universitetet i
Dundee har nettopp rekonstruert Bachs ansikt på grunnlag av en avstøpning av
hans kranium. Fotografiet av Constanze er ganske visst en bløff. Det er tvilsomt om maleriet fra 1783 faktisk
forestiller Mozart. Og Dundee-kriminologenes buste er tydeligvis betenkelig
inspirert av det eneste offisielle maleri av Bach som finnes.
Det er noe både komisk og ubehagelig over denne hysteriske
graven i arkivene og den febrilske interessen for hver minste biografiske
detalj. Men man kan også se saken fra den andre siden: Fordi disse
komponistenes musikk betyr så mye for oss, benekter vi simpelthen at det er
forbi. Vi oppfører oss som mennesker i dyp sorg. Vi blir spiritister og
forsøker å få kontakt med de døde på tvers av århundrene. Og glemmer at vi i
utgangspunktet har bedre kontakt med nettopp disse komponistene enn med noen
andre fra samme periode. Ikke på grunn av dokumenter og bilder. Men i kraft av
musikken deres. Den musikken de faktisk skrev.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar