Bergens Tidende, 20.11.2012
The Essential Henning Kraggerud
Naxos
Norsk, romantisk fiolinmusikk i bøtter og spann
Boksen heter «The Essential Henning Kraggerud». Men er ikke
det litt vel tidlig? Plater som heter noe slikt, pleier å være gjenutgivelser
av opptak med eldre, vanligvis avdøde, superstars. The Essential Pavarotti for
eksempel. Eller The Essential Maria Callas, Karajan, Michael Jackson osv.
På den annen side: Fiolinisten Kraggerud ser riktignok
fremdeles veldig ung ut, men han har tross alt vært en sentral figur i norsk
musikkliv i to tiår. Og han har en omfattende diskografi som det er mulig å
plukke godbiter fra.
Hele Kraggeruds Naxos-karriere er representert på de tre
platene i boksen. Kronologisk sett starter det med den sensasjonelle
platedebuten i 1996 da han og pianisten Helge Kjekshus ga ut sine friske,
fandenivoldske tolkninger av Griegs tre fiolinsonater. I den andre enden av
tidsspennet finner vi den intense, bevegende versjonen av Mozarts Divertimento
i Ess-dur som Kraggerud spilte inn med Lars Anders Tomter og cellisten
Christoph Richter i 2008. Og innimellom ligger det norsk, romantisk
fiolinmusikk i bøtter og spann – hele verk og smakebiter, kammermusikk og
orkestermusikk mellom hverandre, signert Bull, Halvorsen, Svendsen og Sinding.
Sviskene faller tett på de tre platene. Og det er mye musikk
fra den blekere delen av fiolinrepertoaret. For eksempel er det meste av cd 2
fylt med småstykker av Christian Sinding framført med Christian Ihle Hadland
ved klaveret. Men det er tross alt også tyngre verk i boksen, Sibelius’
fiolinkonsert for eksempel. Og kammermusikk av den franske fiolinvirtuosen
Eugène Ysaÿe – men Kraggeruds viktigste Ysaÿe-innspilling, sonatene for solo
fiolin, er ikke med. De utkom på Simax i 2008.
The Essential Henning Kraggerud? Hva er det essensielle, det
vesentlige, det grunnleggende ved Kraggerud som musiker? En frisk, musikantisk
tilgang til stoffet, en forkjærlighet for den gode, velskrevne melodilinjen, en
velutviklet evne til å forme et musikalsk stoff, til å få fraser og klang til å
løfte seg og stå klart og lyslevende. Det er slik vi kjenner ham fra
konsertene. Og det er slik vi hører ham på disse platene. Repertoaret på hans
mange Naxosutgivelser har trolig vært bestemt av selskapets behov for å fylle
ut musikkhistoriske huller i katalogen. Vi andre skulle gjerne ha hørt ham
folde seg ut i mer krevende verk. På den annen side er det neppe noen tvil om
at han personlig føler seg veldig godt tilpass i det norsk-romantiske
repertoaret.
Kanskje det ikke er for tidlig med en Essential-boks for
Kraggerud? Men Naxos kunne i det minste
ha tatt utgivelsen litt mer alvorlig. Hvis du kjøper boksen og ikke kjenner
Kraggeruds plateproduksjon fra før, er du helt på herrens mark. Det er ikke noe
teksthefte i boksen, bare noen helt nødtørftige opplysninger om komponister og
verk trykt på pappen under platene. Det er ingen opplysninger om når og hvor
disse innspillingene er gjort. Det er trykt en liste over Kraggeruds
medspillere på coveret, men du må selv prøve å få den til å matche verklistene
under platene. Noe som ikke er helt enkelt, blant annet fordi det er feil i
listene.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar