Operafest
Bergen Nasjonale Opera
Grieghallen
Fornøyelig sesongåpning med Bergen Nasjonale Opera
Kveldens overskrift var «Operafest». Og festlig var det i
alle fall i Grieghallen på torsdag da Den nye Opera åpnet en ny sesong og
samtidig feiret navneskifte til Bergen Nasjonale Opera.
Alle kluter var satt til. Det var et langt, avvekslende
musikalsk program, og den engelske regissøren Olivia Fuchs hadde komponert et
flott, fargesprakende sceneshow. Det var akrobater og flammeslukere. Det var
rosedryss fra taket. Det var syklister og dansende korpiker. Den svenske
mezzosopranen Charlotte Hellekant danset med Andrew Litton og kysset tilfeldige
herrer i salen. Og den finske humørbomben Sirkka Lampimäki slo hjul midt i en
arie av Gounod.
God sirkusstemning, altså. Men også mye god musikk. Og gode
solister. I tillegg til Hellekant og Lampimäki hørte vi tyske Torsten Kerl
(tenor), ungarske Béla Perencz (baryton) og bergenske Thorbjørn Gulbrandsøy som
tidligere har sunget baryton, men som nå er gått over i tenor-faget.
En slik kveld sitter sviskene selvsagt løst. Det startet med
Hellekant i Habaneraen fra Bizets «Carmen» og det sluttet med Hellekant som
Lehárs glade enke. Og innimellom hørte vi Sirkka Lampimäkis ekvilibristiske,
skarpe sopran i Nattens Dronning fra Mozarts «Tryllefløyten», en rolle hun
nettopp har sunget ved den finske nasjonaloperaen. KorVest og Bergen
Filharmoniske Kor sang «summekoret» fra Puccinis «Madama Butterfly» og operaens
sjarmerende barnekor ga oss et fint utdrag fra «Carmen».
Det var fest og høyt humør. Men også alvorligere stunder
innimellom. Hellekant som imponerte kvelden igjennom, hadde blant annet en
sterk, følelsesladet duett med Gulbrandsøy i et utdrag fra Massenets «Werther».
Men ellers var det spesielt herrene som tok seg av alvoret. Vi hørte blant
annet Béla Perencz som Jago fra Verdis «Otello» og Scarpia fra Puccinis «Tosca»,
to demoniske roller som han sang med en kraftig, lett blafrende stemme. Torsten Kerl som er en typisk heltetenor,
passet fint i rollen som Florestan fra Beethovens «Fidelio», og viste mot
slutten av kvelden at han også har sans for det lettere operetterepertoaret.
Det er sangerne og koret som er i sentrum en slik kveld. Men
det som kanskje imponerte mest underveis, var Bergen Filharmoniske Orkester og
Andrew Litton – som fulgte med oppmerksomt gjennom alle de brå
stemningsskiftene og hele tiden la en fleksibel, smidig ramme rundt
solistene. Bergen Nasjonale Opera er
heldig som har musikalske støttespillere av dette formatet.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar