Bergens
Tidende, 12.10.2011
The Liszt Project
Pierre-Laurent Aimard, klaver
Deutsche Grammophon
Pierre-Laurent Aimard spiller Liszt inn i det 21. århundre
Det er riktignok tre måneder igjen av 2011. Men mon ikke vi
allerede nå kan si at Pierre-Laurent Aimards nye plate er Liszt-årets viktigste
begivenhet?
«The Liszt Project» er et konsertprogram som Aimard har
turnert med en stund, og som i vår ble spilt inn i Wien. Resultatet er blitt en
temmelig uortodoks utgivelse, to cd’er der Liszts musikk hele tiden
konfronteres med samtidige og – især – senere komponister.
Den første cd’en slutter med Liszts klaversonate i en sats
(S. 178), men før vi kommer så langt har Aimard spilt en rekke kortere
Liszt-stykker innimellom andre klaversonater – også de i en sats – signert
Richard Wagner, Alban Berg og Alexander Scriabin. Det musikalske slektskapet mellom
Liszt og Wagner er velkjent. Men slik programmet er konstruert, får Aimard også
fram mer uventete forbindelser. Han viser for eksempel at åpningstemaet i Bergs
sonate bærer i seg et minne om Liszts korte «Nuages gris». Og mer generelt
trekker han linjer framover fra Liszts fargerrike, ekspansive harmonikk til
Bergs og Scriabins dissonante senromantikk.
På den andre cd’en er det især verk fra Liszts «Années de
pèlerinage» som er i spill. Aimard demonstrerer her de klanglige forbindelsene
mellom Liszts «Les Jeux d'eaux à la Villa d'Este» og Ravels «Jeux d'eaux», og
han viser at Messians koloristiske fugleimitasjoner har en historisk forgjenger
i Liszts meditasjoner over Frans av Assisi. Også på denne platen er det
overraskende sammenstillinger – som for eksempel når Aimard finner spor av
Liszt i en enkel klagesang av Béla Bartók.
På de to platene peker Aimard ut alle de veiene som Liszt
åpnet for ettertiden. For å lykkes med et prosjekt som dette, trenges det ikke
bare musikkhistorisk overblikk og fantasi, det kreves også høy pianistisk
standard. Aimard som i hele første del av karrieren var Boulez’ og de andre
modernistenes foretrukne pianist, har hva som kreves. Og kanskje det nettopp
måtte en slik pianist til for å fjerne den aura av sirkus og varieté som alltid
har vært knyttet til superstjernen Liszts navn.
Aimards Liszt er en komponist man sjeldent hører. I dag er
det fremdeles mange pianister som viderefører den gamle oppførelsespraksis og
spiller Liszt med vill rubato og stor patos slik at musikken av og til høres ut
som stumfilmsakkompagnement. Aimard spiller derimot Liszt saklig, nøkternt,
krystallklart, ofte nesten hardt og skarpt. Han demonstrerer Liszts
musikkhistoriske betydning. Og spiller ham samtidig inn i det 21. århundre
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar