Musikkommentar, Bergens
Tidende, 26.10.2011
På lørdag, 22. oktober, passerte vi selve Liszt-dagen,
200-året for hans fødsel i 1811. Vi er på tampen av jubileet. Og det kommer
fremdeles nye jubileumsplater.
Franz Liszt var 1800-tallets største pianist. Og en av sin
samtids mest berømte mennesker. Begrepet superstar var ikke oppfunnet den gang,
men Liszt var nettopp dette, en av de første av slaget. «Lisztomania», tittelen
på regissøren Ken Russels film om ham, oppsummerer presist den nærmest hysteriske
dyrkelsen av ham. Hvor han enn kom fram, ble han hyllet som en konge. Han var
omgitt av fans og groupier av begge kjønn. Gjenstander han hadde rørt ved, ble
oppbevart og tilbedt som relikvier. Sprengte strenger fra hans klaverer ble
samlet opp og gjort om til smykker.
Eksentrisiteten, skandalene, hysterien har alltid skygget
for pianisten og komponisten Liszt. Platene som er kommet i jubileumsåret har
vært en anledning til å skyve noe av alt dette til side og sette musikken hans
i forgrunnen. Og mer generelt har jubileet vært en anledning til å gjenoppdage
noen av de forbindelseslinjene som går fra vår tids musikkliv tilbake til Liszt
og hans revolusjonære virke på 1800-tallet
Det er primært komponisten Liszt som feires på de nye
platene. Annerledes kan det ikke være. Men i komposisjonene hører man også
sporene av pianisten Liszt, den unge pianisten som på 1830- og 1840-tallet
revolusjonerte tidens klaverteknikk og skapte det som skulle bli den moderne
spillestilen. De fingersetningene han innførte den gang, og som hans elever ga
videre, er fortsatt i bruk. Viderekomne klaverelever sliter fortsatt med å lære
de fryktinngytende «Liszt-oktavene» og alle de andre pianistiske effektene han
utviklet.
I 1837 ga Liszt konsert på La Scala i Milano for tre tusen
mennesker. Med begivenheter som denne, endret han klaverets stilling i
musikklivet. Han flyttet instrumentet ut av aristokratiets salonger og
borgerskapets intime dagligstuer og skapte den moderne, offentlige
konsertinstitusjonen der pianisten spiller for et stort publikum, i store
saler, med stor flygelklang. Det var også på slike konserter han utviklet hva
han selv kalte «recitals», blandete programmer der verk av forskjellige
komponister ble brakt til å «resitere» og snakke sammen. Og Liszt var den
første som spilte alle verk på en konsert etter hukommelsen.
Liszt revolusjonerte ikke bare klaverteknikken og
konsertinstitusjonen. Han endret også forholdet mellom dirigent og orkester. Da
han en kort periode på 1850-tallet virket som gjestedirigent for store
europeiske orkestre, kommuniserte han med musikerne på en oppsiktsvekkende ny
måte, med det kroppsspråket som med tiden er blitt standard. Han brukte
sjeldent taktstokk, og han markerte ikke taktslagene, han formet de melodiske
frasene med hendene. Og i motsetning til de tradisjonelle, stift takterende
dirigentene demonstrerte han med hele kroppen og med ansiktsuttrykket sitt
hvordan musikken skulle klinge.
Liszt var «larger than life», en superstar, en posør. Men
også en stor kunstner som endret musikkhistorien og skapte musikalske
institusjoner som fremdeles fungerer.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar