Musikkommentar, Bergens
Tidende, 05.10.2011
Tidens operaforestillinger får meg noen ganger til å tenke
på film, stumfilm. Nærmere bestemt på det fenomenet som den amerikanske
filmviteren Tom Gunning kaller «cinema of attraction», attraksjonsfilm.
Han bruker begrepet til å beskrive filmens aller tidligste
historie, den gang da det var selve fremvisningen av de levende bildene som var
hovedattraksjonen. Og den gang da de filmsnuttene som ble fremvist, selv bestod
av attraksjoner: De første filmene var konstruert som varietéforestillinger med
løse sammenføyninger av spektakulære, selvstendige «numre» og optiske triks.
Dette varte ikke lenge. Allerede omkring 1910 begynte filmprodusentene å
fortelle historier. Filmens enkelte deler ble kjedet sammen. Og snart var film
ensbetydende med sammenheng, helhet, fortelling.
De visuelle attraksjonene ble ikke helt utryddet. Spenningen
mellom fortellingen og de spektakulære, optiske effektene har ligget der hele
tiden og satt sitt preg på mainstreamfilmen. Og med utviklingen av de digitale
teknikkene i de siste tiårene, er attraksjonsfilmen kommet i forgrunnen igjen.
Når dagens blockbuster-filmer produseres, er det avdelingen for spesialeffekter
som har regien. Fortellingen spiller en mindre rolle og fungerer ofte bare som
en nødtørftig ramme omkring framvisningen av store, spektakulære stunts.
Vi finner den samme tendensen på operafeltet. I flere hundre
år var opera en del av den spektakulære, visuelle kulturen. Scenerommet ble
potensert med lys og røyk og fyrverkeri og magiske rekvisitter. På 1800-tallet
ble operaene til optiske melodramaer der hovedvekten lå på overveldende
scenebilder og visuelle sensasjoner.
Også gjennom 1900-tallet har det vært en del «eye candy» i
operaforestillingene. Men musikken og fortellingen har vanligvis hatt første
prioritet. Det forholdet har endret seg i løpet av de siste 20-30 årene.
Operaen har – parallelt med mainstreamfilmen – funnet tilbake til
attraksjonskulturen.
Verdi skrev i sin tid «nummeroperaer», operaer der
fortellingen ble avbrutt med jevne mellomrom for at tidens store sangstjerner
kunne tre fram på scenen og briljere i virtuose «numre». I dag er
nummeroperaene på forunderlig vis kommet tilbake – i ny skikkelse. Der Verdi
lokket med ekvilibristiske sangnumre, lover dagens operaregissører publikum et
fyrverkeri av visuelle opplevelser. Som en tysk kritiker skrev for noen år
tilbake: Man skjønner aldri helt hva som foregår i disse nye oppsettingene,
«aber hübsch ist es doch» – men flott er det i alle fall.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar