Bergens
Tidende, 26.10.2011
Eyolf Dale
Hotel Interludes
Curling Legs
Pianodebut i krevende soloformat
Pianisten Eyolf Dale er trippelplateaktuell for tiden. Han
var med på Hayden Powells «The Attic» som vi anmeldte for et par uker siden. En
duo-plate med saksofonisten André Roligheten er nettopp utkommet. Og inn
imellom har Dale utgitt sin første plate i eget navn, en plate i det krevende
soloformatet. «Hotel Interludes» rommer ni improviserte forløp spilt med
fulltonende flygelklang og utnyttelse av hele instrumentets register. På tre av
numrene har Dale i tillegg preparert de dype oktavene slik at det høres ut som
om han akkompagnerer sig selv på kontrabass. Det er imponerende klaverteknikk
på platen. Pluss en sprudlende musikalsk fantasi som utvisker grensene mellom
jazz og andre musikkgenrer. For Dale låner fritt fra hele det siste hundreårets
klaverhistorie. Det er klang av fransk impresjonisme på platen, det er tunge
Mussorgskij-akkorder, det er ekkoer av Ligetis frenetiske etyder. Men først og
fremst er det en personlig tone som klinger igjennom det eklektiske vevet. Når
det gjelder de store jazzforgjengerne på feltet, sokner Dale kanskje mest til
Brad Mehldau, men han er sin først og fremst sin egen herre.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar