Bergens
Tidende, 01.10.2011
Verk av Alma og Gustav Mahler
Angelika Kirchschläger, mezzosopran
Thomas Dausgaard, dirigent
Bergen Filharmoniske Orkester
Grieghallen
Alma og Gustav Mahler på konfliktfylt stevnemøte i Grieghallen
Østerrikske Angelika Kirchschlager hadde fem sanger av Alma
Mahler med på sin oppsiktsvekkende debutplate i 1997. Og har hatt dem på
repertoaret siden. På torsdag hørte vi henne synge dem i Grieghallen, ikke med
det originale klaverakkompagnementet, men i den finske dirigenten Jorma Panulas
diskrete arrangement for kammerorkester. Fem sanger skrevet omkring 1900.
Hva om Alma Mahler hadde fått mulighet for å forfølge sine
musikkinteresser i ekteskapet med Gustav Mahler. Var hun blitt en stor
komponist? Vanskelig å si. Bare ganske få av hennes sanger er bevart. De fem
som Kirchschläger sang på torsdag, beveger seg i et avdempet senromantisk
landskap uten større harmoniske eller melodiske utsving. Man hører spor av Hugo
Wolf og av Almas musikklærer, Alexander von Zemlinsky. Men også av operette og
lettere musikk. Det er sanger som klinger veldig tidstypisk, veldig fin de
siècle. Og som ble blendende framført av Kirchschlager, med lett, bevegelig
stemme, wienerisch diksjon, og et uttrykk preget av bittersøt vemod og
ungdommelig forventning. Absolutt interessant og hørverdig. Men litt som å
skyte spurv med kanoner. Når Angelika Kirchschläger, en av tidens største
mezzosopraner, endelig kommer til Bergen, hadde man gjerne hørt henne synge noe
mer substansielt.
På den annen side: Et større verk var det ikke rom for denne
kvelden der resten av programmet var viet Gustav Mahlers halvannen time lange
sjette symfoni med danske Thomas Dausgaard i spissen for et massivt forsterket
BFO. Dausgaard er vel ikke en dirigent man umiddelbart forbinder med Mahler, så
det var en viss spenning knyttet til framføringen. Og spenning ble det. For
alle pengene. Allerede fra de første taktene var det klart at dette ville bli
en tolkning med vekt på konflikt og kollisjon. Der Mahler skriver seg ut mot
musikkens – og musikernes – grenser, forhøyer Dausgaard innsatsen, og driver
konstant krisemaksimering. Her var det ingen forsøk på å glatte Mahler ut og
forsone de indre musikalske motsetningene i verket. Det ble en veldig rå og
røff versjon av den sjette der orkestrets grupper og solister ble presset fram
i steil konfrontasjon mot hverandre. Ikke en framføring for sarte nerver. Men
kanskje en tolkning som bedre enn mange andre fra de senere årene fikk fram den
storslåtte galskapen i Mahlers musikalske prosjekt.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar