Bergens
Tidende, 01.06.2011
Catch Light
Peter Herresthal, violin
Peter Kates, slagverk
Bergen Filharmoniske Orkester, Oslo Filharmoniske orkester,
BIT20
Aurora
Fire fiolinkonserter med Peter Herresthal som solist
Fiolinisten Peter Herresthal har vært i Bergen de siste
dagene. På onsdag var han i Logen og framførte «By the voice a faint light is
shed» av Henrik Hellstenius. Søndag ettermiddag var han konsertarrangør på
Siljustøl der han hadde satt verk av Sæverud og Nordheim på programmet, og
samme dag om kvelden spilte han selv Nordheim i Logen. For de som ikke fikk med
seg disse arrangementene, er det nå anledning til å stifte nærmere bekjentskap
med Herresthal på «Catch Light», en cd på komponistforeningens platemerke
Aurora der vi hører ham som solist i fire bestillingsverk skrevet av Nils
Henrik Asheim, Gisle Kverndokk, Henrik Hellstenius og Jon Øivind Ness.
Platen er samtidig en god anledning til å få et inntrykk av
hvordan norske samtidskomponister håndterer det store orkesterformatet. Ingen
av de fire verkene har undertittelen «fiolinkonsert», men det er i realiteten
det de er, fire ensatsede konserter for fiolin og orkester eller, i Asheims
tilfelle, for fiolin, slagverk og orkester.
Det er vanlig å snakke om samtidskomponister som «utforsker»
instrumentets eller formatets muligheter, og i tekstheftet gjør Eivind Buene da
også det. Men etter hundre års musikalske eksperimenter er det vel egentlig
ikke så veldig mye å utforske lenger. Denne platen demonstrerer snarere at det
musikalske landskapet er stabilisert, at det etter hvert er etablert et
formspråk som komponistene er fortrolige med og kan bruke til egne, ganske
forskjellige formål.
Og forskjellige er de i alle fall, disse fire konsertene.
Asheims «Catch Light» som har gitt platen navn, opererer med voldsomme
uttrykksmessige kontraster mellom Herresthals fiolin, Peter Kates’ slagverk og
BFOs store orkesterklang, mens BIT20 derimot spenner opp et kammermusikalsk
lerret med vare, dvelende klanger i Hellstenius’ «By the voice a faint light is
shed». Og der Kverndokk ser tilbake og reflekterer over erfaringene fra de
store romantiske fiolinkonsertene i «Initiation», tar Ness opp rytmiske
effekter fra populærmusikken i sin frenetiske «Mad Cap Tootling».
Uansett hvor verkene beveger seg hen, følger Peter
Herresthal med på reisen, innforstått, medskapende. Han er de fire
komponistenes oppmerksomme, lydhøre fortolker. Og en enestående turguide for
oss som lytter.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar