Bergens
Tidende, 09.06.2011
Giuseppe Verdi: Messa da Requiem
Virginia Tola, Anita Rachvelishvili, Pavel Cernoch og Georg Zeppenfeld
Andrew Litton, dirigent
Håkon Matti Skrede, kormester
Bergen Filharmoniske Kor
Collegiûm Mûsicûms Kor
Ålesund Kammerkor
Bergen Filharmoniske Orkester
Grieghallen
Imponerende avslutning på Festspillene med Verdis rekviem
Bergen Filharmoniske Orkester spilte med fullt besetning.
Det var fire internasjonale solister fremme på scenen. Hele tre kor var kalt
sammen, og det var plassert messingblåsere rundt om i salen for ekstra effekt.
For det var Verdis mektige dødsmesse som sto på programmet på Festspillenes
avslutningskonsert.
Dirigenten Hans von Bülow sa en gang, litt nedlatende, at
dette er en «opera i kirkegevanter». Og selvsagt er det opera i verket. Annet
ville vel også være rart når nå musikken faktisk er skrevet av sin tids største
italienske operakomponist. Det er steder der solistene nærmest spiller
dramatisk mot hverandre og mot koret. Og Verdi har også tatt med en arie som
han ikke fikk plass til i Don Carlos. Men som de forente kreftene i Grieghallen
demonstrerte i går, er dette likevel et stykke sakral musikk, et verk med langt
større indre tematisk og harmonisk sammenheng enn en vanlig 1800-tallsopera.
Det store koret la rammene og skapte sammenheng med stor
klang som bar fra det massive utbruddet i åpningen helt fram til det
avsluttende Libera me. Med så mange stemmer samlet ble det naturligvis ekstra
trøkk på de store utblåsningene, men likevel var også plass til mer dempede
innsatser og til fin redegjørelse for stemmevevet i de fugerte sekvensene mot
slutten.
I øvrig var det solistenes kveld. Partiene ble imponerende
sunget av fire unge sangere med stilistisk forskjellige, men svært
uttrykksfulle stemmer. På kvinnesiden ble argentinske Virginia Tolas slanke,
inderlige sopranstemme flott matchet av georgiske Anita Rachvelishvilis
kraftfulle mezzosopran. Og på herresiden sang tsjekkiske Pavel Cernoch
tenorpartiet med smidig operaaktig stemme og ble understøttet av tyske Georg
Zeppenfelds rungende bass. Dirigenten Andrew Litton trivdes tydeligvis kvelden
igjennom og styrte BFO med entusiastisk gestikk og maksimal satsning på de
store effektene.
Verdis rekviem er et verk av så mektige dimensjoner at det
sjeldent er mulig å samle nok krefter til å få det oppført på disse
breddegradene. Festspillene og BFO klarte det i går i Grieghallen. Og da er det
bare å si takk. Og takk for to uker med flott musikk.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar