Musikkommentar, Bergens
Tidende, 29.06.2011
Daniel Barenboim var i London i siste uke. Mandag spilte han
Liszts’ to klaverkonserter i Royal Festival Hall. Onsdag satt han alene i
Wigmore Hall og spilte to store, sene Schubert-sonater. Fullt hus begge
steder. Og flotte anmeldelser i avisene.
Kritikeren Iwan Hewett noterte i Daily Telegraph at
Barenboim spilte alle disse fire, fryktinngytende verkene etter hukommelsen.
«En stor bedrift for vanlige dødelige, men ikke for Barenboim som har det meste
av den vestlige musikken i hodet», skrev han. Og roste Barenboims tolkninger,
hans evne til å tilpasse seg og klaverets uttrykk til musikkens krav. The
Guardians anmelder, Andrew Clements, var like begeistret, men bemerket om Liszt-konsertene
at «noen passasjer var litt omtrentlige – pedalbruken slørte en mengde mindre
feil».
I et innlegg på The Guardians klassiske blogg, også i siste
uke, tok Tom Service opp dette med de små feilene og det omtrentlige, og skrev
at slikt var helt vanlig i gamle dager da idealet var å kommunisere musikkens
følelsesmessige og strukturelle innhold, ikke bare å få notene rett. Han
plasserte blant annet Barenboim i selskap med legendariske pianister som Arthur
Schnabel og Alfred Cortot. De søkte musikkens indre, «poetiske sannhet», i
motsetning til mange moderne pianister som bestreber seg på å være absolutt
notetro.
Denne motsetningen mellom de gamle poetiske pianistene og
deres moderne notetro kolleger er nok noe overdrevet, i alle fall er det ikke
snakk om en reell motsetning mellom musikalske holdninger. Alle musikere
tilstreber selvsagt både å spille presist og å kommunisere musikkens innhold.
Og vi, lytterne, har det på samme måte. Når vi går på konsert, vil vi høre
musikkens «poetiske sannhet», men helst også hva som faktisk står i notene. For
hva er det for en «sannhet» vi hører, hvis den ikke er basert på det som
komponisten har skrevet?
Nå kan jo noter fortolkes på mange forskjellige måter. Der
den ene pianisten mener å ha funnet verkets «sannhet», vil andre pianister
velge andre løsninger. Så selvsagt er det betydelig slingringsmonn når det
gjelder fortolkning. Slik har det alltid vært. Det som virkelig har endret seg
siden Schnabels og Cortots tid, er noe annet – nemlig forestillingen om hva en
notetro framførelse vil si og innebærer. Toleransen for teknisk omtrentlighet
er i dag voldsomt redusert i forhold til tidligere. For dagens musikere og
publikum går inn i konsertsalen med forventninger som er skapt av årtiers
erfaringer med plateinnspillinger – der enhver liten feil alltid er korrigert,
der alt alltid er perfekt, hver gang.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar