Bergens
Tidende, 07.06.2011
Phantasm
Domkirken
Sen kveld med engelsk renessansemusikk i Domkirken
Vi kommer vidt omkring i byen og i musikkhistorien i disse
ukene. Den ene kvelden er det kastratsang fra 1600-tallet i Håkonshallen, den
neste samtidsmusikk og elektronika i Logen. Musikalsk sett kan sprangene være
ganske store, men de fleste stedene får man opplevelser som demonstrerer at
verk fra utkantene av det musikkhistoriske feltet ikke nødvendigvis trenger å
være et anliggende for spesielt interesserte.
Konserten i Domkirken torsdag kveld var et fint eksempel i
så måte. Det var ensemblet Phantasm som
spilte, seks musikere under ledelse av den amerikanske musikkhistorikeren
Laurence Dreyfus. På programmet sto engelsk renessansemusikk, en rekke
flerstemmige satser skrevet for gambe – forløperen for de moderne
strykeinstrumentene. Og der satt de så, de seks musikerne, med sine merkelige
gitaraktige fioliner på fanget eller mellom kneene, og spilte gaillarder og
pavaner og fantasier signert William Byrd, William Lawes, John Ward og Orlando
Gibbons – musikk som er fire hundre år gammel, og som de likevel klarte å få
til å klinge slik at man egentlig ikke tenkte over den musikkhistoriske
avstanden.
Det er ingen store dynamiske kontraster eller rytmiske
utsving i denne musikken. De seks stemmene beveger seg rolig framover, møtes,
imiterer eller motsier hverandre slik at det oppstår fine strømvirvler og
balanserte mønstre underveis. Klangen er hele tiden dempet og avrundet. Dette
er de duse fargenes og de ørsmå melodiske forskyvingenes musikk.
Phantasm spilte kanskje denne musikken noe mer energisk enn
de få andre ensemblene som dyrker samme repertoar. Men de prøvde ikke å få de
gamle verkene til å virke «moderne». Og de forsøkte heller ikke å skape «the
shock of the old» ved å understreke verkenes alder og annerledeshet. De spilte
dem bare – alvorlig, innforstått – og demonstrerte at det i disse korte satsene
ligger delikat, vakker flerstemmig musikk. Og at det under den ensartete
overflaten likevel er store individuelle forskjeller mellom de fire
komponistene.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar