Bergens
Tidende, nett, 22.05.2009
Verker av
Schubert, Strauss og Sørensen
Dirigent:
Eivind Gullberg Jensen
Bergen
Filharmoniske Orkester
Grieghallen
Åpningskonsert i musikkteaterets tegn
På
festspillenes åpningskonsert for to år siden urfremførte BFO danske Bent
Sørensens «Exit Music». På festspillenes åpningskonsert i år urfremførte BFO
«Exit Music» igjen.
Vel, det er
ikke helt så paradoksalt som det umiddelbart høres ut. For Sørensen har i
mellomtiden arbeidet videre med verket, utvidet det fra ett til tre kvarter,
lagt på nye lag, flettet inn sitater av egne eldre verk og av eldre
komponister. I tillegg blir verket nå brukt som ramme om «Sounds Like You», et
skuespill med tekst av hans landsmann Peter Asmussen.
I sin nye
skikkelse har musikken samme drømmeaktige, svevende kvaliteter som i den første
versjonen. Av og til hører man at det bak de sitrende strykerne er noen som
nynner med, av og til aner man at det inne i orkesterklangen ligger en enkel
vuggesang, men dette er bare korte glimt som rask dekkes av nye klanger eller
av skarpe drønn i messing og slagverk. Sørensens musikk lever ikke av
gjenkjennelige melodier eller temaer, men av musikalsk stoff som bygger seg opp
og går i oppløsning, av konturer som avtegner seg og viskes ut.
Utgangspunktet
for den første versjonen av «Exit Music» var en drøm der Sørensen så musikken
sin forsvinne ut i et åpent landskap. I «Sounds Like You» vender han tilbake
til denne situasjonen og forsøker igjen å fastholde den flyktende musikken. Men
denne gangen dreier det seg om å finne ut hva som skjer når musikken forsvinner
ut blant tilhørerne i konsertsalen.
Handlingen er
enkel: En mann (Trond Espen Seim) og en kvinne (Ane Dahl Torp) sitter blant oss
i salen og lytter til «Exit Music», de møtes, de elsker, de skilles. Asmussen
forteller historien i enkle, korte dialoger og replikker – teksten har uklare
grenser mellom nåtid og fortid, mellom handling og erindring. Skuespillerne som
reiser seg og vandrer rundt i salen, er aktører som snakker sammen og handler
her og nå, og er samtidig tilbakeskuende fortellere som hver for seg
reflekterer over hva som egentlig skjedde den gang da.
På ett nivå har
Asmussen klart å matche Sørensens gåtefulle musikk, men selv om teksten hans er
åpen og tvetydig, har den like fullt en tung bokstavelighet som punkterer den
uhåndgripelige musikkens svev. Og selv om personene snakker i mobiltelefon med
hverandre og opptrer i moderne klær, er det noe uendelig gammelmodig over hva
de snakker om: Hun drømmer masochistisk om å bli fri ved å underkaste seg
mannen; han er en tvilende drømmer som streber med å få mening i livet og føler
at han er i ferd med å forsvinne. Det er så mye dødsdrift og Weltschmerz og
eksistensialisme og foreldede kjønnsroller i denne teksten at man nærmest føler
seg hensatt til en dansk femtitallsroman.
Det er mange
spektakulære momenter i forestillingen – hovedpersonenes vandringer, koret som
sitter spredt ut i salen blant publikum og både synger og snakker, musikerne
som forlater plassene sine som i Haydns Avskjedssymfoni. Men regissøren Katrine
Wiedemann har også gjort en del umotiverte grep, pluss at de to elskovsscenene
rett og slett virker noe klamme – for nå å bruke Sørensens eget uttrykk.
Uansett alle
gode intensjoner lykkes det ikke å fange Sørensens musikk med tekst og regi og
få «Sounds Like You» til å folde seg ut og bli skikkelig musikkteater.
Før pausen
fremførte den glimrende dirigenten Eivind Gullberg Jensen og BFO eksempler på
tidligere tiders musikkteater. I serien av utdrag fra Schuberts scenemusikk til
Rosamunde (op. 26) kom musikerne temmelig urolig fra start, men de samlet seg
etter hvert og ga gode fremføringer av de to sviskene Entr’acte nr. 3 og Ballet
nr. 2. Sopranen Ann-Helen Moen hadde en fin tolkning av Schuberts enkle,
folkelige romanse om fullmånen, og det var gode innsatser fra BFOs kor i de to
korsatsene, blant annet en flott kvartett i Hirtenchor. Første avdeling sluttet
med en fargesprakende versjon av Richard Strauss’ Rosenkavalersuite.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar