Bergens
Tidende, 28.05.2009
Verker av Bach,
Haydn, Elgar
Andrew Manze,
dirigent
Kringkastingsorkestret
Grieghallen
Lyrikk og teknisk overskudd i Grieghallen
Det var nok
mange som hadde kjøpt billetter for å høre Truls Mørk som solist med
Kringkastingsorkestret i går. Men han var som kjent blitt sykemeldt med en vond
skulder. Det var ikke det eneste problemet. Konserten var i tillegg sterkt
forsinket av en eller annen grunn. Og da den endelig kom i gang var det
TV-opptak i salen med alle de ulempene dette medfører for publikum og – ikke
minst – for musikerne.
Likevel, tross
alle forhindringer og problemer, ble det en fin konsert. For vi fikk anledning
til å stifte nærmere bekjentskap med en av tidens hotteste unge cellister.
Mørks vikar i
går kveld, danske Andreas Brantelid, er bare 22 år, men han er allerede et
kjent navn. Han har spilt med alle de store orkestrene på våre breddegrader, og
han omtales i utlandet som en av Skandinavias førende solister på sitt
instrument. Å dømme etter kveldens konsert er dette ikke en helt feil
vurdering.
Allerede da
Brantelid gjorde sin entré i første sats av Haydns cellokonsert i C-dur, forsto
vi at vi her ikke bare hadde en teknisk begavet musiker – men en musiker med en
personlig tone som setter et helt eget preg musikken. Man hører ofte åpningen
med de firestemmige akkorder og den punkterte melodien spilt på macho-vis –
kjepphøyt, spankulerende. Brantelid
spilte den derimot dempet, med en lett og elegant tone som han fastholdt da han
gikk løs på resten av satsen med syngende linjer og virtuose løp i de høye
register. Det er en cellospillets lyriker vi har for oss her, men samtidig en
cool customer som bevarer overblikket, og som klarer den halsbrekkende
tredjesatsens enorme utfordringer med knusende ro. Det blir spennende å følge
ham på veien videre frem.
Det var den engelske
fiolinisten og tidligmusikkeksperten Andrew Manze som dirigerte
Kringkastingsorkestret denne kvelden. Og da var det naturlig å innlede med et
stykke Bach – et av Contrapunctus-stykkene fra Die Kunst der Fuge,
instrumentert av Manze selv. Orkestret hadde klar markering av de dynamiske
overgangene som Manze har lagt inn, men tolkningen var noe plaget av rå klang
og ustø innsatser i messingblåserne. Pluss at den fikk en lettere kaotisk
avslutning.
Etter pausen
ble det Elgars «Enigmavariasjoner». Og her var det både tett, varm
orkesterklang og spretten energi i fremføringen. Pluss at Manze fikk
demonstrert sitt store talent som musikkformidler med en morsom introduksjon
til verkets mange mysterier
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar