Bergens
Tidende, nett, 26.05.2009
Bach:
Johannespasjonen
Barokksolistene
ledet av Bjarte Eike
Grete Pedersen
dirigent
Grieghallen
En tvetydig fremførelse av Bachs Johannespasjon
Selv om
Johannespasjonen blir fremført i Grieghallen løsrevet fra sin kirkelige
sammenheng, og selv om vi, tilhørerne i salen, ikke skjønner de teologiske
finessene som de skriftlærde mener å høre i teksten, betyr det ikke at Bachs
verk har mistet sin dybde og bare fungerer som ethvert annet stykke
vokalmusikk. Det ligger fremdeles en dramatisk historie her – om konflikter
mellom nasjonale fraksjoner i et land besatt av en fremmed makt, om
frihetslengsler, om enhanced interrogation og bestialske henrettelsesmetoder.
Hvordan ble
denne historien så fortolket i går i Grieghallen? Det er ikke helt enkelt å
svare på dette spørsmålet – noe som har å gjøre med en tvetydighet i selve
fremførelsen. Det var Det Norske Solistkors leder, Grete Pedersen, som
dirigerte verket. Hun hadde av naturlige grunner mye av sin oppmerksomhet
rettet mot koret, noe som ga fin uttelling, både i de enkle, firestemmige
koralene og i de store, kompliserte korsatsene der det var flott, avslepet
klang og fin redegjørelse for stemmevevet. Derimot var orkestret,
Barokksolistene, ofte henvist til selv å finne veien frem. Spesielt i første
del førte det til trege, slepende avsnitt og en viss uro.
Til gjengjeld
var det ikke vanskelig å skjønne hvor det egentlige musikalske og tekstlige
kraftsenter lå i denne fremførelsen – nemlig hos den fabelaktige tenoren
Christoph Prégardien som hadde rollen som evangelisten, og som i nesten to
timer førte oss gjennom lidelseshistorien slik den fremstilles i
Johannesevangeliet, med en stemme spent til bristepunktet helt opp i toppen av
registret, inntrengende, kommenterende, fortolkende. Med seg hadde han den
unge, robuste norske bassen Håvard Stensvold i rollen som Pilatus, og Dietrich
Henschel som var en overraskende svak og utydelig Jesus.
Utenfor
kraftfeltet sto den islandske tenoren Finnur Bjarnasón og de to kvinnelige
solistene, alten Ingeborg Danz og den unge sopranen Christina Landshamer. Ingen
av dem hadde mye å synge i dette verket, men vi merket oss Danz som la stemme
til det inntrengende og bevegede ordet «det er fullbrakt», og Landshamer som ga
en fin tolkning av den avsluttende avskjedsarien «Zerfliesse, mein Herze».
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar