Bergens
Tidende, 24.05.2009
Verker av
Schubert
Dietrich
Henschel, baryton
Fritz Schwinghammer,
klaver
Villaen,
Troldhaugen
Dietrich Henschel med dramatiske Schubert-tolkninger
Den tyske
barytonen Dietrich Henschel og hans pianist Fritz Schwinghammer har nettopp
utgitt et utvalg av Schubert-lieder på det franske platemerket Naïve. Det var
dette utvalget de fremførte på konserten sent fredag kveld i Villaen på
Troldhaugen. Det startet med to av Schuberts tidlige Goethe-sanger – først en
utadvendt tolkning av «Prometheus», diktet om den trassige titanen som nekter å
ære gudene; så en inntrengende, lyrisk tolkning av den ekstatiske hyllesten til
våren i «Ganymed».
Allerede her
ble det klart hva som er Henschels styrke som liedfortolker – evnen til å fange
tekstens følelsesmessige innhold og gi det et dramatisk, nesten teatralsk
uttrykk. Samtidig fikk vi et godt inntrykk av stemmekvaliteten hans. Han er
baryton, men ikke en baryton av den klassiske, myke typen. Hans stemme har en
robust, lett kornet karakter, og i de store utblåsningene satser han mer på å
formidle følelsesinnholdet enn på skape et tradisjonelt, fløyelsvakkert
uttrykk. Omfangsmessig går han både ganske høyt og dypt, og spesielt har
stemmen hans imponerende styrke og klarhet helt nede i bunnen.
Det ble flere
tidlige Schubertsanger etter hvert, blant annet en dramatisk tolkning av
Schillers dikt «Gruppe aus dem Tartarus». Og etter en kort pause fikk vi så
hele den samlingen av sanger som utkom i året etter Schuberts død, og som
forleggeren Tobias Haslinger ga navnet «Schwanengesang».
Mange mener at
disse siste sangene ikke har noe til felles, og at de bare er samlet under
denne fellestitlen for at Haslinger skulle tjene penger. Henschel mener derimot
at det ligger en fortelling i sangenes forløp, at de som helhet kan tolkes som
et slags karakterpsykologisk drama.
Han argumenterte
godt for dette synspunktet fredag kveld ved å bygge opp en stor spenningskurve
fra den innledende «Liebesbotschaft» frem til den avsluttende «Taubenpost». Men
minst likeså imponerende var det å høre hvordan han brukte hele sin
karakteriseringskunst til å gjøre hver enkelt av de fjorten sangene til små
selvstendige, dramatiske verker.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar