Bergens
Tidende, 27.05.2009
Schubert: Die
Schöne Müllerin
Matthias
Goerne, baryton
Christoph
Eschenbach, klaver
harmonia mundi
Festspillaktuelle Matthias Goerne imponerer med ny versjon av «Die schöne Müllerin»
Bergljot
Jonsdottir hadde sans for musikalsk kvalitet. Før noen her hjemme hadde hørt
navnet hans, hentet hun Matthias Goerne til Bergen og satte ham på festspillprogrammet
sammen med Leif Ove Andsnes. Året var 1997. Goerne var 29 år gammel og hadde
nettopp innspilt Schuberts «Winterreise». Den kvelden i Logen sang han
Schuberts andre store syklus, «Die schöne Müllerin» – og vi som satt i salen,
skjønte at begrepet lied fra nå av hadde fått en ny dimensjon, en ny målestokk.
Goerne utga en
tolkning av «Die schöne Müllerin» i 2004. Men han har fremdeles noe på hjerte,
noe å legge til. Og nå, i tredje bind av hans store Schubert-serie på harmonia
mundi, vender han tilbake til den tragiske historien om den unge mølleren som
er ulykkelig forelsket i mesters datter. Ved klaveret sitter Christoph
Eschenbach, i dag mest kjent som dirigent, men med fartstid som akkompagnatør
for Fischer-Dieskau.
Man er jo
forberedt på Goernes stemme. Likevel virker den nesten som et fysisk sjokk. Den
er fremdeles klangfull og bærekraftig i hele registret. Alderen har gitt den
mer fylde i bunnen, men også, paradoksalt, mer styrke i toppen. Og han er
fremdeles en formidabel tekniker. Ingen synger et mer sømløst legato. Ingen kan
som han åpne stemmen opp til full operastyrke og i samme åndedrag blende ned
til det mest intime pianissimo.
Men det som er
mest overveldende ved denne platen, er tolkningen. Som mange andre sangere
bruker Goerne stemmen til å karakterisere møllersvennen, den unge kvinnen, den
demoniske jegeren osv. – men han går samtidig videre, inn til kjernen av
tekstene og bygger opp et unikt musikalsk og følelsesmessig univers i hver
enkelt sang. I 2004 var han opptatt av å vise at møllersvennens selvmord var
uunngåelig. Den nye tolkningen er fremdeles mørk og skjebnesvanger, og bekkens
avsluttende vuggesang er fremdeles knugende langsom, men det er blitt mer
psykologisk rom omkring personene. Og det er kommet flere farger i fortellingens
univers.
På lørdag
synger Goerne i Grieghallen. Igjen med Leif Ove Andsnes ved klaveret. Og, jo
da, det står Schubert på programmet.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar