Bergens
Tidende, 22.05.2009
Verker av Bach, Händel og Wiggen
Anne Sofie von
Otter, mezzosopran
Concerto
Copenhagen
Grieghallen
Når von Otter er det humøret, er det ingen som gjør Händel bedre enn henne.
I begynnelsen
var mørket. Og i mørket knitret og boblet et av Knut Wiggens elektroniske
eksperimenter fra 1960-tallet. Så ble det lys i Grieghallen – og vi ble brått
kastet bakover i tid, tilbake til barokken i selskap med Anne Sofie von Otter
og tidligmusikkensemblet Concerto Copenhagen. Før pausen sto det Bach på
programmet, først hele kantaten «Geist und Seele wird verwirret» (BWV 35), og
etterpå en sinfonia og to arier plukket fra andre av hans kantater. Det var
mange fine momenter underveis, men ofte var det noe lett nølende over
fremføringen. Spesielt virket det som om von Otter ikke følte seg helt vel
tilpass i dette repertoaret. Og av og til merket man en viss uenighet om tempovalget
mellom henne og Concerto Copenhagens energiske leder, cembalisten Lars Ulrik
Mortensen. Trolig spilte det også en rolle at de to avsluttende ariene,
«Wiedestehe doch der Sünde» (BWV 54) og «Schläfert alle Sorgenkummer» fra
bryllupskantaten BWV 197 ikke er skrevet for mezzosopran, men for en dyp
altstemme.
Og så, etter
pausen, ble det Händel – og det ble for alvor lys. Concerto Copenhagen startet
festen med en svingende, elastisk concerto grosso (op 3:2). Og heretter og ut
var det von Otters kveld, en von Otter i toppform som kastet seg ut i en rekke
dramatiske arier fra Händels operaer, flott støttet av Lars Ulrik Mortensen og
Concerto Copenhagen. Her var en
strålende, perlende «L´alma mia» fra Agrippina, en hjerteskjærende, gripende
«Verdi prati». Og til sist en spøkefull versjon av «Resign thy club» fra
Hercules. Når von Otter er i det humøret, er det ingen som synger Händel bedre
enn henne.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar