Bergens
Tidende, 25.05.2011
Manto and Madrigals
Thomas Zehetmair, violin
Ruth Killius, bratsj
ECM New Series
Levende foredrag og intenst nærvær
Modernismen er et hus med mange boliger. Ekteparet Thomas
Zehetmair og Ruth Killius har vært på visitt i noen av dem. Hva de opplevde
underveis, demonstrerer de på denne nye ECM-platen med ni verk for fiolin og
bratsj. Det eldste, Bartóks folketoneinspirerte «Duo» fra 1902, er egentlig en
notasjonsmessig spøk – bratsjen spiller samme noteblad som fiolinen, bare opp ned
– og er kanskje av den grunnen temmelig tradisjonelt i uttrykket. Folketone og
tradisjonalisme er det også i flere av de andre verkene, for eksempel i Nikos
Skalkottas’ «Duo» (1938), Bohuslav Martinůs «Tre madrigaler» (1947) og Maxwell
Davies’ «Midhouse Air» (1996). Men Zehetmair og Killius besøker også den
hardnakkete, dissonantiske fløyen av modernismen der de for eksempel møter
Giacinto Scelsis bratsjsolo «Manto» (1957) og Heinz Holligers «Tre skisser»
(2006). Uansett hvor de befinner seg i bygningen, spiller de sterkt og klart,
med levende foredrag og intenst nærvær.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar